Πλαφόν κερδοφορίας στα καύσιμα: Δικαιότερο τρόπο υπολογισμού ζητά ο Π. Μαντάς

Την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του πλαφόν κερδοφορίας για τα πρατήρια υγρών καυσίμων, ώστε να λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος της κερδοφορίας που είχε το κάθε πρατήριο τον περασμένο Αύγουστο, αντί για την κερδοφορία που εμφάνισε μόνο στις 31/8/2021 όπως ισχύει σήμερα, ζητά με ερώτησή του ο βουλευτής Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς.

Όπως σημειώνει ο βουλευτής στην ερώτησή του, ο μηχανισμός να λαμβάνεται υπόψη μόνο η κερδοφορία της τελευταίας ημέρας του Αυγούστου 2021, προκαλεί στρεβλώσεις στην αγορά και τον ελεύθερο ανταγωνισμό των πρατηριούχων. Ειδικότερα με τον σημερινό τρόπο υπολογισμού της κερδοφορίας, «εάν κάποιο πρατήριο για δικούς του λόγους (ανταγωνισμού, ανάγκη για άμεση ρευστοποίηση, κλπ.) πουλούσε καύσιμα στις 31/08/2021 με πολύ μικρή κερδοφορία, είναι σήμερα υποχρεωμένο να συνεχίσει να πουλά σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, υπονομεύοντας έτσι την ίδια τη λειτουργία του». Παράλληλα σύμφωνα με τον κ. Μαντά, «εάν κάποιο πρατήριο είχε ιδιαίτερα αυξημένες τιμές στις 31/08/2021, ενδεχομένως κερδοσκοπώντας εις βάρος των καταναλωτών, διατηρεί σήμερα τη δυνατότητα να συνεχίσει να κερδοσκοπεί, απολαμβάνοντας μεγαλύτερο περιθώριο μικτού κέρδους έναντι των υπόλοιπων πρατηρίων».

Επιπλέον, όπως σημειώνει ο κ. Μαντάς, οι πρατηριούχοι αν και τάσσονται ανοικτά υπέρ των ελέγχων και των μέτρων της πολιτείας για την πάταξη της αθέμιτης κερδοφορίας, βρίσκονται σήμερα «αντιμέτωποι με αυξημένα κόστη λειτουργίας τα οποία δεν υπήρχαν τον προηγούμενο Αύγουστο», όπως είναι χαρακτηριστικά οι αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα (μ.ό. αύξησης 0,03€/λίτρο) και ο διπλασιασμός της τραπεζικής προμήθειας για κάρτες (μ.ό. αύξησης περίπου 0,012€/λίτρο)

Για την αντιμετώπιση των παραπάνω ζητημάτων και την αποκατάσταση της ομαλότητας στον κλάδο, ο βουλευτής προτείνει να υπάρξει αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του πλαφόν κερδοφορίας για τα πρατήρια και να υπολογιστεί «με βάση τη μέση κερδοφορία του Αυγούστου 2021 και όχι με βάση ό,τι ίσχυε στις 31/08/2021, καθώς και να συμπεριληφθούν στον υπολογισμό παράμετροι για το ενεργειακό και το χρηματοοικονομικό κόστος».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Σπυρίδωνα-Άδωνι Γεωργιάδη

 

 

Θέμα: «Πλαφόν κερδοφορίας στα καύσιμα βάσει

μήνα αντί ημερομηνίας»

Αξιότιμε κύριε υπουργέ,

Με την υπουργική απόφαση 30290/22-03-2022 (ΦΕΚ 1329/Β’/22-03-2022) καθορίστηκε η διαδικασία για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περίοδο κρίσης, τροποποιώντας την προηγούμενη υπουργική απόφαση 27585/14-03-2022 και σε εφαρμογή του άρθρου 50 του Ν. 4903/2022 (ΦΕΚ 46/Α’/05-03-2022). Διαμορφώθηκε έτσι το πλαίσιο απαγόρευσης αποκόμισης μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας στην χώρα μας, για την οποία το μικτό κέρδος ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους που ίσχυε πριν την 01/09/2022.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην υπουργική απόφαση, ενώ για το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών καθορίζεται ως περίοδος αναφοράς μια περίοδος 30 ημερών (Αύγουστος 2021 ή εφόσον δεν πραγματοποιήθηκαν πωλήσεις, το πιο πρόσφατο προ της 01/09/2021 διάστημα 30 ημερών στο οποίο πραγματοποιήθηκαν πωλήσεις) κατά την οποία υπολογίζεται το περιθώριο μικτού κέρδους του προϊόντος ή της υπηρεσίας, ειδικά για τα καύσιμα το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη τη διαφορά τιμής πώλησης από τη τιμή διυλιστηρίου που ίσχυε μόνο μία συγκεκριμένη ημέρα του 2021 (31/08/2021).

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι ίδιοι οι βενζινοπώλες βασιζόμενοι σε πραγματικά οικονομικά δεδομένα από την εφαρμογή της κυβερνητικής απόφασης, ενώ οι ίδιοι τάσσονται ανοικτά υπέρ των ελέγχων και των μέτρων της πολιτείας για την πάταξη της αθέμιτης κερδοφορίας, εκτιμούν ότι η διαφοροποίηση αυτή είναι υπεύθυνη για σημαντικές στρεβλώσεις που εντοπίζονται στον κλάδο τους, με σημαντικότερη την εξής: εάν κάποιο πρατήριο για δικούς του λόγους (ανταγωνισμού, ανάγκη για άμεση ρευστοποίηση, κλπ.) πουλούσε καύσιμα στις 31/08/2021 με πολύ μικρή κερδοφορία, είναι σήμερα υποχρεωμένο να συνεχίσει να πουλά σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, υπονομεύοντας έτσι την ίδια τη λειτουργία του. Την ίδια στιγμή, εάν κάποιο πρατήριο είχε ιδιαίτερα αυξημένες τιμές στις 31/08/2021, ενδεχομένως κερδοσκοπώντας εις βάρος των καταναλωτών, διατηρεί σήμερα τη δυνατότητα να συνεχίσει να κερδοσκοπεί, απολαμβάνοντας μεγαλύτερο περιθώριο μικτού κέρδους έναντι των υπόλοιπων πρατηρίων.

Παράλληλα, όπως σημειώνουν οι πρατηριούχοι, στην ανωτέρω στρέβλωση προστίθεται επιπλέον το γεγονός ότι εδώ και σχεδόν ένα έτος βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξημένα κόστη λειτουργίας τα οποία δεν υπήρχαν τον προηγούμενο Αύγουστο, με κυριότερα την επιπλέον χρέωση στο ηλεκτρικό ρεύμα που για ένα μέσο πρατήριο της επαρχίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο σε 0,03€/λίτρο, καθώς και ο διπλασιασμός της τραπεζικής προμήθειας για την αποδοχή πιστωτικών / χρεωστικών καρτών, από περίπου 0,01€/λίτρο σε περίπου 0,022€/λίτρο.

Με στόχο την αντιμετώπιση των παραπάνω ζητημάτων και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των πρατηρίων καυσίμων, προτείνεται το σχετικό πλαφόν να τροποποιηθεί και να ισχύσει με βάση τη μέση κερδοφορία του Αυγούστου 2021 και όχι με βάση ό,τι ίσχυε στις 31/08/2021, καθώς και να συμπεριληφθούν στον υπολογισμό παράμετροι για το ενεργειακό και το χρηματοοικονομικό κόστος. Ενδεικτικά, αν ένα τυπικό πρατήριο είχε μέση κερδοφορία 0,10€/λίτρο τον Αύγουστο 2021, θα μπορούσε να θεσπιστεί ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο κερδοφορίας το 0,10€/λίτρο + 0,02€/λίτρο (ανατιμήσεις στο ηλ. ρεύμα) + 0,01€/λίτρο (αύξηση τραπεζικών προμηθειών) = 0,13€/λίτρο.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

  1. Σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τις ανωτέρω στρεβλώσεις, υπολογίζοντας το περιθώριο κέρδους του κάθε πρατηρίου με βάση τον Αύγουστο 2021 ως μήνα αναφοράς αντί για συγκεκριμένη ημερομηνία;
  2. Εξετάζει η κυβέρνηση κατά τον υπολογισμό του περιθωρίου κέρδους να λάβει υπόψη και τις αυξήσεις που εντοπίζονται στην προμήθεια του ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς και στην αύξηση των τραπεζικών προμηθειών για τη χρήση καρτών, κόστη τα οποία δεν υπήρχαν πριν ένα έτος;
  1. Σε ποια άλλα μέτρα προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να βελτιωθεί η λειτουργία και ο ανταγωνισμός μεταξύ των πρατηρίων καυσίμων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την προστασία των καταναλωτών από φαινόμενα αισχροκέρδειας;