Το 3ο ΓΕΛ Καλαμάτας ως 1 από τα 65 σχολεία που αναγορεύθηκαν πέρυσι Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στα πλαίσια του προγράμματος European parliament ambassadors school programme (EPAS), πήρε μέρος στη συνάντηση EUROSCOLA στο Στρασβούργο της Γαλλίας στις 30/03/2023.
Οι 10 μαθητές/τριες ( β-γ λυκείου) που συμμετείχαν ήταν οι: Γαλανοπούλου Γεωργία, Ηλιοπούλου Δέσποινα, Κακούτης Ιωάννης , Καλημέρης Θεόδωρος, Μαζαράκη Άννα, Μαυρίκης Βασίλειος, Μουργή Κυριακή, Παπαδοπούλου Ελένη, Πετρόγιαννη Σταματίνα και Χαραλαμπόπουλος Ιωάννης, με συνοδό μια από τις 7 εκπαιδευτικούς που υλοποίησαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα, την Νικητακη Ελένη.
Η συνάντηση ήταν αφιερωμένη στα δικαιώματα των γυναικών και τη διασφάλιση της ισότητας των φύλων (THE EUROPEAN PARLIAMENT’S DEFENCE OF WOMEN’S RIGHTS AND GENTER EQUALITY), θέμα στο οποίο είχαν επικεντρωθεί πέρυσι οι μαθητές /τριες, καθώς οι δράσεις τους αφορούσαν την έμφυλη βία και τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για την προστασία των γυναικών. Στη διάρκεια του α΄ μέρους της ημερίδας κι αφού προηγήθηκε βιντεοσκοπημένο μήνυμα της προέδρου του Ε.Κ. Κας Roberta Metsola, οι συμμετέχοντες/ουσες από τα έδρανα του κοινοβουλίου έθεσαν (on- line) ερωτήσεις στην αντιπρόεδρο του κοινοβουλίου κα. Evelyn Regner για την πολιτική της Ε.Ε στο συγκεκριμένο θέμα, ενώ ειδικότερα ζητήματα όπως: εργασιακή ισότητα, προστασία της μητρότητας, ενδοοικογενειακή βία αναπτύχθηκαν από τον γραμματέα της αρμόδιας επιτροπής, κ. Henry Alex Wasung. Το α΄ μέρος έκλεισε με τον ύμνο της Ευρώπης και όλους , μαθητές/τριες – εκπαιδευτικούς, όρθιους/ες.
Κατά το β΄ μέρος ακολούθησε η διαδικασία προσομοίωσης της λειτουργίας του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου με εισηγήσεις, αντιπροτάσεις και ηλεκτρονική ψηφοφορία άρθρων, σχετιζόμενων με το θέμα της ημέρας, όπου συμμετείχαν αποκλειστικά και μόνο οι μαθητές/τριες.
Μετά το πέρας της εκδήλωσης οι μαθητές/τριες αποχώρησαν πλουσιότεροι/ες σε εμπειρίες και γνώσεις για τη λειτουργία του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, συγκινημένοι/ες που ανήκουν στη μεγάλη αυτή ευρωπαϊκή οικογένεια ,της οποίας το όραμα θα κληθούν να στηρίξουν/εμπλουτίσουν/αναθεωρήσουν με την ψήφο τους στις επερχόμενες ευρωεκλογές του 2024.
Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα EUROSCOLA που έχει δημιουργηθεί από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, και προσφέρει τη δυνατότητα σε νέους Ευρωπαίους να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στις εμπειρίες τους, πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να γνωριστούν. Οι συναντήσεις αυτές γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων του Σώματος, στο Στρασβούργο, και παίρνουν τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων, με τη συμμετοχή μαθητών Λυκείου από τα 27 κράτη-μέλη της Ένωσης.
Σε κάθε EUROSCOLA, προετοιμασμένοι στα σχολεία τους, συγκεντρώνονται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Στρασβούργο, 500 περίπου έφηβοι :
– για να εξοικειωθούν με τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών,
– για να ευαισθητοποιηθούν στον ρόλο που θα κληθούν να παίξουν στη μελλοντική οργάνωση της Ευρώπης,
– για να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προάσπισης της δημοκρατίας και των θεμελιωδών δικαιωμάτων,
– για να βρουν ένα βήμα που θα τους επιτρέψει να εκφράσουν τις προσωπικές τους απόψεις .
Ο μηχανισμός του προγράμματος επιτρέπει σε παιδιά από διαφορετικές χώρες να αναμειχθούν γρήγορα μεταξύ τους. Από τη στιγμή που θα εισέλθουν στο ΕΚ, παύουν να αντιπροσωπεύουν το σχολείο τους και εντάσσονται σε πολύγλωσσες ομάδες των 100 περίπου μαθητών. Η επιλογή των ομάδων και των θεμάτων που θα συζητηθούν γίνεται στα σχολεία πριν από τη μετάβαση στο Στρασβούργο.
Τα παιχνίδια – ερωτηματολόγια – σφυγμομετρήσεις οργανώνονται με τέτοιο τρόπο που να απαιτούν τη συλλογική προσπάθεια παιδιών διαφορετικής γλωσσικής και εθνικής προέλευσης.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι συμμετέχοντες, προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους ομολόγους τους από τις άλλες χώρες, καλούνται να χρησιμοποιήσουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις γλωσσικές τους γνώσεις. Σκοπός είναι να αντιληφθούν πως η μάθηση και η χρήση ξένων γλωσσών βοηθάει στην προσέγγιση, στην κατανόηση των προβλημάτων του άλλου, των απόψεών του, των προσδοκιών του και στην αποδοχή μίας διαφορετικής παράδοσης και νοοτροπίας.