Ποια είναι τα κριτήρια για την αξιολόγηση και την βαθμολόγηση
Σε ρόλο αξιολογητή, βουλευτές, ευρωβουλευτές, διευθυντές κομματικών γραφείων ακόμα και οι γενικοί γραμματείς των κομμάτων θα βαθμολογήσουν τους δημοσίους υπαλλήλους που βρέθηκαν με απόσπαση στα γραφεία τους στη Βουλή ή την ευρωβουλή.
Με απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκου Μητσοτάκη, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ, θεσμοθετήθηκαν πλέον τα … καθήκοντα των αξιολογητών, αλλά και τα προσόντα των αποσπασμένων στα γραφεία τους το 2012, το 2013 και εφεξής. Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση αυτή έρχεται να εξειδικεύσει τη ρύθμιση σχετικά με την αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων, αποσπασμένων σε βουλευτικά γραφεία, η οποία εντάχθηκε στο νόμο για τον μεταναστευτικό κώδικα (Ν4251/2014).
Είχε εισαχθεί, τον περασμένο Μάρτιο, ως τροπολογία που είχαν καταθέσει 15 βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία. Στην τότε αιτιολογική έκθεση σημειωνόταν ότι η τροπολογία κρίθηκε απαραίτητη καθώς βάσει του μέτρου της διαθεσιμότητας, οι αποσπασμένοι σε βουλευτικά γραφεία για τους οποίους δεν προβλεπόταν καμία διαδικασία αξιολόγησης, θα οδηγούνταν μοιραία σε απόλυση.
Προϋπόθεση για τη σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης είναι ο αξιολογητής βουλευτής, ευρωβουλευτής αλλά και επίτροπος της Ελλάδας στην Κομισιόν να έχει συνυπάρξει με τον αξιολογούμενο για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 3 μηνών εντός του έτους αξιολόγησης. Η κλίμακα των βαθμών ορίζεται από το 1 έως το 10, με ανώτατο βαθμό τον αριθμό 10 και κατώτατο τον αριθμό 1.
Με την απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης καθορίζονται τα κριτήρια και οι όροι βάσει των οποίων θα γίνουν οι εκθέσεις αξιολόγησης για υπαλλήλους που αποσπώνται στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και διατίθενται σε γραφεία Βουλευτών και Ελλήνων βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και στα γραφεία κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή ή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Τα ίδια ισχύουν και για υπαλλήλους μονίμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που έχουν διατεθεί στην ΑΔΕΔΥ (αξιολογητής ο γενικός γραμματέας της) και στο Κοινωνικό Πολύκεντρο της Α. Δ. Ε. Δ. Υ. (αξιολογητής ο πρόεδρος του ΔΣ του Πολυκέντρου).
Ο έλεγχος των τυπικών στοιχείων και της ειδικής αιτιολογίας στις εκθέσεις αξιολόγησης πραγματοποιείται από τις υπηρεσίες διοικητικού – προσωπικού, όπου ανήκουν οργανικά οι υπάλληλοι.
Πάντως, αξίζει να επισημανθούν τρία σημαντικά σημεία:
– Η σύνταξη εκθέσεων αξιολόγησης, ειδικά για το έτος 2012, των αποσπασμένων στα κομματικά και βουλευτικά γραφεία θα πραγματοποιηθεί χωρίς να τεθεί πλαφόν ως προς τα ανώτατα ποσοστά υπαλλήλων που είναι δυνατόν να βαθμολογούνται με την βαθμολογική κλίμακα (έως 25% με 9 έως 10, έως και 60% με 7 έως 8 και ποσοστό 15% με 1 έως 6).
– Για τις εκθέσεις αξιολόγησης των υπαλλήλων που έχουν αποσπασθεί σε βουλευτικά και κομματικά γραφεία θα εφαρμόζονται όσα ορίζει η παράγραφος 5 του άρθρου 32 του Ν. 4250/2014. Σύμφωνα με αυτή, οι εκθέσεις αξιολόγησης έτους 2013, δεν θα ληφθούν υπόψη κατά τη διαδικασία αποτίμησης των προσόντων των υπαλλήλων για τη θέση τους σε διαθεσιμότητα και κινητικότητα.
– Η προθεσμία που είχε τεθεί για τη σύνταξη των εκθέσεων αξιολόγησης για αποσπασμένους σε βουλευτικά και κομματικά γραφεία έληγε τις ημέρες αυτές – με βάση το άρθρο 145 του νόμου 4251/2014 που έδινε περιθώριο δύο μηνών από την 1η Απριλίου, οπότε δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Τώρα παρατείνεται ως το Σεπτέμβριο, μια και δίνεται παράταση για 3 μήνες ακόμα, από την 12η Ιουνίου 2014, οπότε δημοσιεύθηκε η νέα απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β΄, αριθμ. Φύλλου 1552/12.6.2014).
Πιο αναλυτικά, με 8 άρθρα, η απόφαση του κ. Μητσοτάκη, περιγράφει όλη τη διαδικασία για την «αξιολόγηση υπαλλήλων που διατίθενται για τη γραμματειακή υποστήριξη σε γραφεία βουλευτών του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο γραφείο του Έλληνα Επίτροπου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε γραφεία κομμάτων, στην Α. Δ. Ε. Δ. Υ. και στο Κοινωνικό Πολύκεντρο της Α. Δ. Ε. Δ. Υ.».
Μάλιστα, ο τύπος και το περιεχόμενο των εκθέσεων αξιολόγησης έτους 2012, 2013 και εφεξής των δημοσίων υπαλλήλων, αυτής της κατηγορίας, μονίμων ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, καθορίζεται σε υπόδειγμα, το οποίο προσαρτάται στην απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της.
Τα κριτήρια αξιολόγησης
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι οκτώ :
1. Επαγγελματική επάρκεια (θεωρητική κατάρτιση, ειδικές γνώσεις και εμπειρία.
2. Ικανότητα εφαρμογής των γνώσεων και της εμπειρίας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του.
3. Ενδιαφέρον και αφοσίωση στην εργασία.
4. Πρωτοβουλία − Ανάληψη ευθυνών.
5. Συμπεριφορά προς πολίτες. Εξυπηρέτηση του κοινού.
6. Επικοινωνία και συνεργασία με συναδέλφους και άλλες υπηρεσίες.
7. Ποιότητα και ποσότητα εργασίας.
8. Ικανότητα να προγραμματίζει, οργανώνει, συντονίζει και ελέγχει τις εργασίες του.
Αοριστολογίας το ανάγνωσμα και βαθμολογία
Με τους βαθμούς 9 ή 10 βαθμολογούνται όσοι υπάλληλοι είναι «πάντοτε έτοιμοι να αντιμετωπίζουν απόλυτα, με ταχύτητα και ευστοχία, κάθε ζήτημα, χωρίς τη βοήθεια ή διόρθωση ανωτέρου τους».
Με τους βαθμούς 7 ή 8 βαθμολογούνται οι πολύ καλοί υπάλληλοι, οι οποίοι «μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στις απαιτήσεις του έργου τους, και περιστασιακά μόνο χρειάζονται ελάχιστη βοήθεια».
Με τους βαθμούς 5 ή 6 βαθμολογούνται οι καλοί υπάλληλοι που «επιδιώκουν σταθερά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του έργου τους αλλά κατά κανόνα χρειάζονται βοήθεια».
Με τους βαθμούς 3 ή 4 βαθμολογούνται οι υπάλληλοι, οι οποίοι «αποδίδουν κάτω του συνηθισμένου μέτρου».
Με τους βαθμούς 1 ή 2 βαθμολογούνται «οι εντελώς ακατάλληλοι υπάλληλοι».
Εφόσον ο αξιολογητής βαθμολογεί ένα ή περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης με βαθμό 9 έως 10 ή με βαθμό 1 έως 6, απαιτείται ειδική αιτιολογία η οποία γίνεται με παράθεση πραγματικών στοιχείων ή γεγονότων και όχι αξιολογικών χαρακτηρισμών.
Ορίζεται, επίσης, ότι κάθε αξιολογούμενος προβαίνει υποχρεωτικά σε «αυτοαξιολόγηση» των ουσιαστικών του προσόντων δίνοντας ο ίδιος βαθμολογία στον εαυτό του, η οποία όμως, «κατ’ ουδένα τρόπο επηρεάζει τη βαθμολογία που δίνει ο αξιολογητής του σε αυτόν, ούτε επιφέρει οποιοδήποτε άλλο έννομο αποτέλεσμα». Όπως σημειώνεται, αποσκοπεί απλώς στο να γνωρίζει ο αξιολογητής την εικόνα που ο ίδιος ο αξιολογούμενος έχει για τον εαυτό του.
Οι εκθέσεις αξιολόγησης έτους 2012, 2013 και εφεξής για αυτές τις κατηγορίες υπαλλήλων συντάσσονται από έναν αξιολογητή ανάλογα με το πρόσωπο ή τον φορέα διάθεσης του υπαλλήλου, ως εξής:
«α) τον Βουλευτή του ελληνικού κοινοβουλίου ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου ή τον Έλληνα Επίτροπο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για όσους δημοσίους υπαλλήλους, μονίμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του Π. Δ. 318/1992 έχουν διατεθεί στα γραφεία τους για την γραμματειακή υποστήριξη του έργου τους,
β) τον Γενικό Διευθυντή του Κόμματος, για όσους υπαλλήλους, μονίμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Π. Δ. 318/1992, έχουν διατεθεί στα γραφεία του κόμματος. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται θέση Γενικού Διευθυντή ή είναι κενή, τότε αρμόδιο όργανο για την αξιολόγηση είναι ο Γενικός Γραμματέας του Κόμματος,
γ) τον Γενικό Γραμματέα της Α. Δ. Ε. Δ. Υ., για όσους
υπαλλήλους, μονίμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Π. Δ. 318/1992, έχουν διατεθεί στην Α. Δ. Ε. Δ. Υ.,
δ) τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Κοινωνικού Πολύκεντρου της Α. Δ. Ε. Δ. Υ., για όσους υπαλλήλους, μονίμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Π. Δ. 318/1992, έχουν διατεθεί στο Κοινωνικό Πολύκεντρο της Α. Δ. Ε. Δ. Υ.».
tovima.gr