Στο… βρόντο πάνω από 70 εκατ. ευρώ για το σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου

treno1Μ. Πα­πα­δό­που­λος: «Εί­ναι μια γραμ­μή η ο­ποί­α δεν έ­χει τη δυ­να­τό­τη­τα να λει­τουρ­γή­σει».

Στο.­.. βρόν­το πή­γαν πε­ρισ­σό­τε­ρα α­πό 70 ε­κα­τομ­μύ­ρια ευ­ρώ τα ο­ποί­α δα­πα­νή­θη­καν, πριν α­πό λί­γα χρό­νια, για την α­να­καί­νι­ση της σι­δη­ρο­δρο­μι­κής γραμ­μής της α­να­το­λι­κής Πε­λο­πον­νή­σου, α­πό την Κό­ριν­θο ως την Κα­λα­μά­τα.

Η γραμ­μή, η ο­ποί­α α­να­και­νί­στη­κε την προ­η­γού­με­νη δε­κα­ε­τί­α, αλ­λά στα­μά­τη­σε να χρη­σι­μο­ποι­εί­ται το 2011, εί­ναι μάλ­λον α­πί­θα­νο να ξα­να­λει­τουρ­γή­σει στο μέλ­λον, α­φού κά­τι τέ­τοι­ο κρί­νε­ται ως εν­τε­λώς α­σύμ­φο­ρο, αυ­τό ση­μει­ώ­νε­ται σε ρε­πορ­τάζ της e­u­r­o­2­d­ay.gr

.

Μά­λι­στα ό­πως το­νί­ζε­ται η εγ­κα­τά­λει­ψη της υ­πο­δο­μής, που κό­στι­σε ε­κα­τομ­μύ­ρια ευ­ρώ, εί­ναι κά­τι πα­ρα­πά­νω α­πό εμ­φα­νής α­φού δεν εί­ναι λί­γες οι φο­ρές που κομ­μά­τια ο­λό­κλη­ρα της γραμ­μής έ­χουν ξη­λω­θεί α­πό κυ­νη­γούς με­τάλ­λων.

Σε πρό­σφα­τη συ­ζή­τη­ση στη Βου­λή ο υ­φυ­πουρ­γός Υ­ΠΟ­ΜΕ­ΔΙ Μι­χά­λης Πα­πα­δό­που­λος δή­λω­σε πλή­ρη ά­γνοι­α για το εν­δε­χό­με­νο η συγ­κε­κρι­μέ­νη γραμ­μή να τε­θεί σε λει­τουρ­γί­α. Κα­τά την συ­νε­δρί­α­ση της Δια­ρκούς Ε­πι­τρο­πής Πα­ρα­γω­γής και Εμ­πο­ρί­ου με θέ­μα την σύμ­βα­ση για τις υ­πο­λει­πό­με­νες ερ­γα­σί­ες στο τμή­μα της γραμ­μής Κιά­το – Ρο­δο­δάφ­νη, ο υ­φυ­πουρ­γός ε­ρω­τη­θείς σχε­τι­κά με το τι μέλ­λει γε­νέ­σθαι με το δί­κτυ­ο της α­να­το­λι­κής Πε­λο­πον­νή­σου ση­μεί­ω­σε ό­τι ο ί­διος δεν έ­χει κα­μί­α ε­νη­μέ­ρω­ση α­πό τον Ο­ΣΕ ό­τι υ­πάρ­χουν σχέ­δια ε­πα­να­λει­τουρ­γί­ας της γραμ­μής.

Δεν υ­πάρ­χει εν­δι­α­φέ­ρον α­πό τους πο­λί­τες

Ο κ. Πα­πα­δό­που­λος ξε­κα­θά­ρι­σε ό­τι «εί­ναι μια γραμ­μή η ο­ποί­α δεν έ­χει τη δυ­να­τό­τη­τα να λει­τουρ­γή­σει, για­τί δεν υ­πάρ­χει ε­πι­σκε­ψι­μό­τη­τα του­λά­χι­στον ως συγ­κοι­νω­νια­κή γραμ­μή». Ά­φη­σε ό­μως α­νοι­κτή μια μι­κρή πι­θα­νό­τη­τα για την λει­τουρ­γί­α της ως του­ρι­στι­κή γραμ­μή, ση­μει­ώ­νον­τας ό­τι τα δρο­μο­λό­για κα­ταρ­γή­θη­καν για­τί δεν υ­πάρ­χει με­τα­φο­ρι­κό και συγ­κοι­νω­νια­κό έρ­γο.

«Ό­ταν δεν υ­πάρ­χει εν­δι­α­φέ­ρον για τους πο­λί­τες εί­ναι υ­περ­βο­λι­κό και ά­στο­χο, να δί­νεις χρή­μα­τα για να λει­τουρ­γή­σει μια γραμ­μή, η ο­ποί­α δεν θα λει­τουρ­γή­σει πο­τέ ό­ταν δεν υ­πάρ­χει συγ­κοι­νω­νια­κό εν­δι­α­φέ­ρον α­πό τους πο­λί­τες. Το τρέ­νο εί­ναι χρή­σι­μο, εί­ναι ό­μορ­φο, εί­ναι λει­τουρ­γι­κό αρ­κεί να χρη­σι­μο­ποι­εί­ται α­πό τους πο­λί­τες. Η γραμ­μή λοι­πόν αυ­τή δεν έ­χει εν­δι­α­φέ­ρον λει­τουρ­γί­ας. Πα­ρό­λα αυ­τά, ο δι­κός μας στό­χος εί­ναι να λει­τουρ­γή­σει αυ­τή η γραμ­μή έ­στω και με του­ρι­στι­κό εν­δι­α­φέ­ρον» ση­μεί­ω­σε χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά ο κ. Πα­πα­δό­που­λος.

Η το­πο­θέ­τη­ση του υ­φυ­πουρ­γού ή­ταν αρ­κε­τά σα­φής και δεν α­φή­νει πολ­λά πε­ρι­θώ­ρια για την πι­θα­νό­τη­τα να λει­τουρ­γή­σουν ξα­νά στο μέλ­λον το σύ­νο­λο ή τμή­μα­τα της σι­δη­ρο­δρο­μι­κής γραμ­μής της α­να­το­λι­κής Πε­λο­πον­νή­σου. Ω­στό­σο φο­ρείς της πε­ρι­ο­χής πι­έ­ζουν έν­το­να να τε­θεί και πά­λι σε λει­τουρ­γί­α η γραμ­μή ή του­λά­χι­στον κά­ποι­ο τμή­μα της θε­ω­ρών­τας ό­τι υ­πάρ­χει δυ­να­τό­τη­τα αυ­τή να έ­χει βι­ώ­σι­μη λει­τουρ­γί­α.

Μό­λις ο­λο­κλη­ρώ­θη­κε η α­να­βάθ­μι­ση η γραμ­μή έ­κλει­σε

Σε κά­θε πε­ρί­πτω­ση ο λό­γος δεν γί­νε­ται για α­πευ­θεί­ας σύν­δε­ση με την Α­θή­να, α­φού η γραμ­μή δεν εί­ναι κα­νο­νι­κού εύ­ρους, δεν μπο­ρούν δη­λα­δή να κυ­κλο­φο­ρή­σουν σε αυ­τήν οι α­μα­ξο­στοι­χί­ες που κυ­κλο­φο­ρούν στο υ­πό­λοι­πο δί­κτυ­ο. Το πε­ρι­φε­ρεια­κό δί­κτυ­ο της Πε­λο­πον­νή­σου τέ­θη­κε σε α­να­στο­λή α­πό το 2011. Α­πό την α­να­στο­λή ε­ξαι­ρέ­θη­καν ο Προ­α­στια­κός Σι­δη­ρό­δρο­μος Πά­τρας, που κα­τα­γρά­φει μά­λι­στα ε­ξαι­ρε­τι­κές ε­πι­δό­σεις, αλ­λά και τα του­ρι­στι­κής ση­μα­σί­ας τμή­μα­τα Ο­λυμ­πί­ας-Πύρ­γου-Κα­τα­κώ­λου και του ο­δον­τω­τού Δι­α­κο­φτού-Κα­λα­βρύ­των.

Το εν­τυ­πω­σια­κό εί­ναι ό­τι η α­πό­φα­ση για την α­να­στο­λή λει­τουρ­γί­ας της γραμ­μής ήρ­θε α­κρι­βώς τη στιγ­μή που ο­λο­κλη­ρώ­νον­ταν μια ση­μαν­τι­κή ε­πεν­δυ­τι­κή α­να­βάθ­μι­σης του δι­κτύ­ου. Η εν λό­γω ε­πέν­δυ­ση δεν α­φο­ρού­σε μό­νο τη ρι­ζι­κή α­να­καί­νι­ση των γραμ­μών και της σι­δη­ρο­δρο­μι­κής υ­πο­δο­μής αλ­λά και την προ­μή­θεια νέ­ων σύγ­χρο­νων συρ­μών.

Δη­λα­δή λί­γα χρό­νια πριν α­πο­φα­σι­στεί ό­τι η γραμ­μή δεν εί­ναι βι­ώ­σι­μη, δό­θη­καν 70 ε­κα­τομ­μύ­ρια για την α­να­καί­νι­ση της υ­πο­δο­μής της με­τρι­κής γραμ­μής Κο­ρίν­θου-Κα­λα­μά­τας και 36 ε­κα­τομ­μύ­ρια για την προ­μή­θεια 12 σύγ­χρο­νων συρ­μών τύ­που R­A­I­L­B­US. Οι συρ­μοί αυ­τοί χρη­σι­μο­ποι­ούν­ται σή­με­ρα για τον προ­α­στια­κό της Πά­τρας και τη γραμ­μή Ο­λυμ­πί­α – Κα­τά­κω­λο.

Ε­πί­σης δα­πα­νή­θη­κε και πο­σό 36 ε­κα­τομ­μυ­ρί­ων για την α­να­βάθ­μι­ση γραμ­μής και τρο­χαί­ου υ­λι­κού του ο­δον­τω­τού Δι­α­κο­φτού-Κα­λα­βρύ­των.

Η μο­να­δι­κό­τη­τα της γραμ­μής

Ό­σοι υ­πο­στη­ρί­ζουν την ε­πα­να­λει­τουρ­γί­α της γραμ­μής ση­μει­ώ­νουν θα μπο­ρού­σε αυ­τή να προ­σελ­κύ­σει με­γά­λο α­ριθ­μό ε­πι­σκε­πτών α­κό­μη και α­πό το ε­ξω­τε­ρι­κό. Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά α­να­φέ­ρουν ό­τι οι δι­α­δρο­μές που δι­α­σχί­ζει το δί­κτυ­ο θε­ω­ρούν­ται α­πό δι­ε­θνείς του­ρι­στι­κούς σι­δη­ρο­δρο­μι­κούς ορ­γα­νι­σμούς (π.χ. F­E­D­E­C­R­A­IL κ.λπ.) ι­δι­αι­τέ­ρου φυ­σι­κού κάλ­λους. Πα­ράλ­λη­λα οι σταθ­μοί, η χά­ρα­ξη και τα πε­ρισ­σό­τε­ρα τε­χνι­κά έρ­γα της γραμ­μής εί­ναι τε­χνι­κά μνη­μεί­α του νε­ό­τε­ρου (βι­ο­μη­χα­νι­κού) πο­λι­τι­σμού της σύγ­χρο­νης ελ­λη­νι­κής ι­στο­ρί­ας, α­πό τα τέ­λη του 19ου αι­ώ­να.

Ε­πι­πλέ­ον ση­μει­ώ­νουν υ­πάρ­χουν δι­α­δρο­μές στο δί­κτυ­ο (π.χ. δι­έ­λευ­ση α­πό πε­ρι­ο­χές Α­χλα­δό­καμ­που και Ί­σα­ρη), που προ­σο­μοιά­ζουν έν­το­να με ξέ­να δί­κτυ­α που έ­χουν χα­ρα­κτη­ρι­στεί μνη­μεί­α Παγ­κό­σμιας Πο­λι­τι­στι­κής Κλη­ρο­νο­μιάς της U­N­E­S­CO (π.χ. γραμ­μές S­e­m­m­e­r­i­ng, D­a­r­j­e­e­l­i­ng, M­a­t­su P­i­t­su κ.λπ.­), κα­θώς και με ξέ­να πε­ρι­φε­ρεια­κά δί­κτυ­α με­τρι­κής γραμ­μής με ση­μαν­τι­κή του­ρι­στι­κή / ε­πι­βα­τι­κή πε­λα­τεί­α (π.χ. το φη­μι­σμέ­νο δί­κτυ­ο R­h­a­i­t­i­s­he B­a­hn στην Ελ­βε­τί­α).

Πη­γή: euro2day.gr