Δύο ερωτήσεις 6 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την Ολυμπία Οδό και τους υπόλοιπους οδικούς άξονες»

olumpia odosΟ βουλευτής Μεσσηνίας Θανάσης Πετράκος, μαζί με άλλους 6 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, κατέθεσαν 2 ερωτήσεις σχετικά με α) την αποζημίωση έναρξης παραχώρησης που καταβλήθηκε στον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού και β) την απόφαση για αποζημιώσεις στους υπόλοιπους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας.

Στην πρώτη ερώτηση που αναφέρεται στην Ολυμπία Οδό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να μάθουν εάν η αποζημίωση των 91,119 εκατομμυρίων ευρώ που δόθηκε στους εργολάβους, υπολογίστηκε με βάση το Επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο, αν το ποσό των 97,679 εκατομμυρίων ευρώ που υπολογίστηκε ως κόστος καθυστέρησης αναφέρεται στην αναθεώρηση του κόστους κατασκευής λόγω της μετάθεσης του χρόνου κατασκευής και εάν έχει ζητηθεί από το Δημόσιο η αναπροσαρμογή του ύψους της αποζημίωσης, δεδομένης της μείωσης του φυσικού αντικειμένου του έργου, μετά την εξαίρεση του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα.

Η δεύτερη ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται στις αποζημιώσεις λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης ή Απαλλαγής που συνέβησαν στο παρελθόν. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν σαφή αποκλιμάκωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Κατά συνέπεια, όπως τονίζουν οι βουλευτές, οι σταθερές τιμές που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο στο «Παράρτημα Βασικών Αρχών Υπολογισμού των Απαιτήσεων λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης» για το σύνολο των μεγάλων οδικών αξόνων, δεν δικαιολογούνται σε καμία περίπτωση.

Ζητάνε ως εκ τούτου από τον Υπουργό να τους απαντήσει εάν θεωρεί ότι η χρήση των συγκεκριμένων τιμών ΔΤΚ που χρησιμοποιήθηκε στις συμφωνίες αποδίδει το πραγματικό ύψος ζημιάς που υπέστησαν οι Κατασκευαστές και εάν προτίθεται να χρησιμοποιήσει τους πραγματικούς ΔΚΤ που εκδίδει η ΕΛΣΤΑΤ και να προβεί σε συμψηφισμό με τα τυχόν ήδη καταβληθέντα ποσά.

Ακολουθούν οι 2 ερωτήσεις, όπως κατατέθηκαν από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ:

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ  ΥΠΟΥΡΓΟ:

ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ

 

ΘΕΜΑ: «Αποζημίωση Έναρξης Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού»

Για το έργο παραχώρησης της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ επισημαίνουμε τα παρακάτω:

Με τη Συμφωνία Τροποποίησης Προσαρτήματος της 4 Αυγούστου 2008 συμφωνήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο (παράγραφος 3) η αποζημίωση για την καθυστέρηση της έναρξης παραχώρησης και επίσης να συμπεριληφθούν στο Επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο ποσά που αναφέρονται «…σε δαπάνες και έξοδα που επήλθαν σε σχέση και κατά τη διάρκεια της καθυστέρησης της επέλευσης της Ημερομηνίας Έναρξης Παραχώρησης πέραν την 9ης Ιανουαρίου 2008 και μέχρι την 12η Μαΐου 2008…».

Η συμφωνία αυτή περιλαμβάνει πρόβλεψη ότι «…γίνεται με ρητή εκ μέρους του Δημοσίου επιφύλαξη του εκ μέρους του ενδελεχούς ελέγχου του είδους ή κατηγορίας δαπανών και εξόδων και των αντιστοίχων ποσών που περιλαμβάνονται στο Επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο αναφορικά με τις κατηγορίες που παρατίθενται λεπτομερώς στην παράγραφο 4 της παρούσης, εκτός του κόστους που αναφέρεται στην περίπτωση 4(iii) που τελικά συμφωνείται. Σε κάθε περίπτωση το συνολικό ποσό αυτών των δαπανών και εξόδων δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των 91.119.000 ευρώ (Ανώτατο Όριο)»

Στην επόμενη παράγραφο 4 το ποσό αυτό αναλύεται ως εξής:

(i)Πρόσθετες προλειτουργικές δαπάνες (standing costs)         5,34 εκ Ευρώ

(ii)Προμήθειες αδράνειας (commitment and bank fees)          1,85 εκ Ευρώ

(iii)Κόστος καθυστέρησης (delay costs)                                97.679 εκ Ευρώ

(iv)Αναπροσαρμογή σύμφωνα με τον πληθωρισμό της Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου Άρθρο 7.2.1                                    13,750 εκ Ευρώ

Συνολικό ποσό                                                                      91,119 εκ Ευρώ

Με την απόφαση ΕΠΠ/Π1/Φ1/ οικ 112/4-4-2014 εξαιρέθηκε το τμήμα Πάτρα –  Πύργος – Τσακώνα από το αντικείμενο της Σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.

Όπως έχετε ήδη ενημερώσει με την 912/30-10-2013 απάντησή σας η υπόψη των 91,119 εκ. ευρώ  έχει καταβληθεί πλήρως στον Παραχωρησιούχο.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο Υπουργός:

Στο ισχύον σήμερα Επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο έχουν περιληφθεί τα ανωτέρω ποσά;

Το κόστος της περίπτωσης 4(iii) της παρ. 4 της Συμφωνίας της 4ης Αυγούστου 2008 (αναφερόμενο ως κόστος καθυστέρησης) αναφέρεται στην αναθεώρηση του κόστους κατασκευής λόγω της μετάθεσης του χρόνου κατασκευής εκ της καθυστέρησης της έναρξης παραχώρησης; Αν όχι σε τι αναφέρεται;

Το Δημόσιο έχει ζητήσει την αναπροσαρμογή του ύψους της αποζημίωσης αυτής δεδομένου ότι η αποζημίωση αυτή αναφέρεται σε φυσικό αντικείμενο που δεν περιλαμβάνεται πλέον στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ουζουνίδου Ευγενία

Πετράκος Αθανάσιος

Γεωργοπούλου Έφη

Κανελλοπούλου Μαρία

Κυριακάκης Βασίλης

Σταθάκης Γιώργος

Χατζηλάμπρου Βασίλης

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ

Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων

ΘΕΜΑ: «Οι Συμφωνίες για τις αποζημιώσεις παρελθόντος των Κατασκευαστικών Κοινοπραξιών στα Έργα Παραχώρησης των τεσσάρων Αυτοκινητοδρόμων (Μαλιακός – Κλειδί, Ε65, Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός), που ανακοινώθηκαν την 12 Απριλίου 2013».

Η κυβέρνηση στις 12 Απριλίου 2013 εξήγγειλε την επανεκκίνηση των  έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους, ανακοινώνοντας και την υπογραφή συμφωνιών με τους Παραχωρησιούχους και τις Κατασκευαστικές Κοινοπραξίες για την αποζημίωση των τελευταίων λόγω «γεγονότων καθυστέρησης ή απαλλαγής» που συνέβησαν στο παρελθόν.

Οι Συμφωνίες αυτές, όπως αναφέρουν στον τίτλο τους, αφορούν συγκεκριμένα άρθρα των Συμβάσεων Παραχώρησης και ειδικότερα αυτά που αναφέρονται σε αποζημιώσεις λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης ή Απαλλαγής {ΣΥΜΦΩΝΙΑ (Άρθρο 31.3 της Σύμβασης Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου) ΣΥΜΦΩΝΙΑ (Άρθρα 26.1 και 26.2 της Σύμβασης Παραχώρησης για την ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ, τον Ε65 και την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ)}. Τα άρθρα αυτά των Συμβάσεων Παραχώρησης προβλέπουν συγκεκριμένο τρόπο και διαδικασίες για τον καθορισμό των αποζημιώσεων αυτών, και την επίλυση τυχόν διαφωνιών που θα προέκυπταν μεταξύ των Μερών.

Κρίσιμο στοιχείο των Συμφωνιών που ανακοινώθηκαν αποτελεί το λεγόμενο «Παράρτημα Βασικών Αρχών Υπολογισμού των Απαιτήσεων λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης». Σημαντικά στοιχεία αυτού του Παραρτήματος έχουν απολύτως ετεροβαρή χαρακτηριστικά.

Για τις αποζημιώσεις λόγω μεταχρονολογημένης κατασκευής των εργασιών, στις Συμφωνίες  της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ και του ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ γίνεται αναφορά σε σταθερές  συμφωνημένες τιμές Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Ειδικότερα στη Συμφωνία της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ προβλέπεται  2,8% κατά μέσο όρο ετησίως για την περίοδο Νοέμβριος 2012 – Οκτώβριος 2015)

Στη Συμφωνία του ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ προβλέπεται  2% από το μήνα 58 και μετά  αντίστοιχα.

Στη Συμφωνία της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ δε γίνεται σαφής αναφορά στον τρόπο υπολογισμού (Παράρτημα Α άρθρο ΣΤ Υπολογισμός Πρόσθετης Αναθεώρησης), ενώ στη Συμφωνία για τον Ε-65 δεν αναφέρεται αντίστοιχο είδος αποζημίωσης.

Δεδομένου ότι όλα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταδεικνύουν σαφή αποκλιμάκωση του ΔΤΚ λόγω της τεράστιας ύφεσης που μαστίζει την ελληνική οικονομία,  οι παραπάνω επιλογές των αναφερόμενων σταθερών τιμών δεν δικαιολογούνται σε καμία περίπτωση. Να σημειώσουμε ότι οι συνέπειες επιλογής αυτών των τιμών ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

Θεωρείτε ότι η χρήση των συγκεκριμένων τιμών ΔΤΚ που έχει υπεισέλθει στις Συμφωνίες αποζημίωσης των Κατασκευαστών αποδίδει το πραγματικό ύψος της ζημιάς που υπέστησαν οι Κατασκευαστές, όπως επιτάσσουν οι Συμβάσεις Παραχώρησης;

Προτίθεστε να χρησιμοποιήσετε για τους υπολογισμούς αυτού του κόστους επικαιροποίησης λόγω μεταχρονολογημένης κατασκευής των εργασιών, τους πραγματικούς ΔΤΚ τους οποίους εκδίδει η ΕΛΣΤΑΤ και να προβείτε σε συμψηφισμό με τις τυχόν ήδη καταβληθέντα ποσά

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ουζουνίδου Ευγενία

Πετράκος Αθανάσιος

Γεωργοπούλου Έφη

Κανελλοπούλου Μαρία

Κυριακάκης Βασίλης

Σταθάκης Γιώργος

Χατζηλάμπρου Βασίλης