Ζητείται στρατηγική για το ελαιόλαδο

Πάταξη της διακίνησης του χύμα ελαιολάδου, βελτίωση της ποιότητας του προϊόντος καθώς και την υποστήριξη προωθητικών δράσεων στις διεθνείς αγορές, ζητούν οι επαγγελματίες. Τι ειπώθηκε σε ημερίδα του ΣΕΒΙΤΕΛ.

ladi1Την ανάγκη σχεδιασμού και υιοθέτησης μιας μακρόχρονης εθνικής στρατηγικής εξωστρέφειας για τον ελαιοκομικό τομέα, επεσήμαναν όλοι οι εισηγητές στην ημερίδα με θέμα: «Ανάπτυξη του ελαιοκομικού τομέα: σταθερότητα, ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια», την οποία διοργάνωσε την περασμένη Δευτέρα, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποιήσεως Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών.

Οι βασικοί άξονες αυτής της στρατηγικής θα πρέπει να περιλαμβάνουν: την πάταξη της διακίνησης του χύμα-ανώνυμου ελαιολάδου, την διαρκή βελτίωση της ποιότητας του προϊόντος από την παραγωγή μέχρι και της κατανάλωση, την διεύρυνση της χρήσης του ελαιολάδου σε όλο το φάσμα της αγοράς καθώς και την υποστήριξη προωθητικών δράσεων για την εξαγωγή του ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές.

Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, στην ημερίδα παραβρέθηκε και απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΑΠΕΝ – Αγροτική Ανάπτυξη Δημήτρης Γελαλής, ο οποίος επεσήμανε ότι οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν προκειμένου ο κλάδος να αναπτυχθεί, είναι η συνεργασία όλων των φορέων του κλάδου, ο σωστός συνεργατισμός και η καθετοποίηση της παραγωγής. Οι επιδοτήσεις τόνισε ο Γενικός Γραμματέας, δεν αποτελούν λύση για την ανάπτυξη του τομέα.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ Γρηγόρης Αντωνιάδης, αναφέρθηκε στον μισό αιώνα δράσης, του Συνδέσμου, μισό αιώνα εκπροσώπησης σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, ενημέρωσης και υποστήριξης των μελών του, καθώς και προβολής και προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές, δραστηριοτήτων δηλαδή που αποτυπώνουν το ενδιαφέρον της ελληνικής επιχειρηματικότητας για τη σωστή διαχείριση του κορυφαίου αυτού διατροφικού αγαθού.

Αναφερόμενος στην υφιστάμενη κατάσταση του ελαιοκομικού τομέα, ο κος Αντωνιάδης τόνισε ότι το 2015 αναμένεται ότι θα είναι μια ακόμη δύσκολη χρονιά για την εθνική μας οικονομία και φυσικά για τις επιχειρήσεις του κλάδου, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει, εκτός από τον έντονο ανταγωνισμό, τη διεθνή οικονομική κρίση και την ελληνική πραγματικότητα.

Ο πρώην Ειδικός Γραμματέας Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών του ΥπΑΑΤ και νυν πρόεδρος της Λέσχης Φίλων Ελαιολάδου «ΦΙΛΑΙΟΣ» Βαγγέλης Διβάρης, τόνισε ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την θέση που κατέχουμε στην πανευρωπαϊκή και παγκόσμια παραγωγή, χωρίς να στηριζόμαστε αποκλειστικά αγροτικές ενισχύσεις και τις επιδοτήσεις μέσω της Νέας ΚΑΠ. Επεσήμανε επίσης ότι «θα πρέπει εμείς να προσαρμοστούμε στην παγκόσμια αγορά και όχι να περιμένουμε να προσαρμοστεί η παγκόσμια αγορά στα δικά μας δεδομένα».

Μια ενδιαφέρουσα νέα μελέτη για τον ελαιοκομικό τομέα παρουσίασε η επικεφαλής της υποδιεύθυνσης Ανάλυσης Επιχειρηματικότητας της Εθνικής Τράπεζας ΕΤΕ +6,47% Τζέση Βουμβάκη, σύμφωνα με την οποία την επόμενη 5ετία αναμένεται μείωση της ελληνικής παραγωγής ελαιολάδου κατά 10%, λόγω των μειωμένων κονδυλίων της Νέας ΚΑΠ. Η κα Βουμβάκη πρότεινε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης για τον ελαιοκομικό τομέα με στόχο την αυτόνομη παρουσία στις διεθνείς αγορές. Τα μέσα για την ανάπτυξη του νέου μοντέλου, τόνισε, είναι οι αποτελεσματικοί συνεταιρισμοί, τα Clusters και η συμβολαιακή γεωργία.

Ο διευθύνων σύμβουλος της DK Consultants, Δημήτρης Καραβασίλης, παρουσίασε τη θέση του ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές, καθώς και τις τάσεις σε νέες και υφιστάμενες αγορές. Το ελληνικό ελαιόλαδο, τόνισε, πλην του υψηλού κόστους παραγωγής συγκριτικά με την Ισπανία και την Ιταλία, εξυπηρετεί κυρίως δυο αγορές: Την αγορά χύμα και την premium αγορά σε πολυτελείς συσκευασίες. Ο κος Καραβασίλης πρότεινε, μεταξύ άλλων, το σχεδιασμό δύο «εθνικών» φιαλών, ώστε το ελληνικό ελαιόλαδο να ξεχωρίζει ήδη από τη συσκευασία του.

Η κα Sudha Nair- Ηλιάδη, εκδότρια του αγγλόφωνου περιοδικού Insider, παρουσίασε την υφιστάμενη κατάσταση της αγορά της Ινδίας για το ελαιόλαδο και επεσήμανε ότι οι δυνατότητας διείσδυσης του ελληνικού προϊόντος είναι μεγάλες.

Στην Ινδία υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό νέων ανθρώπων, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέα προϊόντα και αυτό το έχουν αναγνωρίσει ανταγωνίστριες χώρες οι οποίες υλοποιούν μεγάλα προγράμματα προώθησης του ελαιολάδου όπως η Ισπανία αλλά και πρόσφατα η Τουρκία. Στη συνείδηση των Ινδών που έχουν ήδη γνωρίσει το ελαιόλαδο, το ελληνικό ελαιόλαδο θεωρείται ως ένα από τα πλέον ποιοτικά του κόσμου.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών της ημερίδας, πραγματοποιήθηκε η βράβευση τριών πρώην Μελών του Δ.Σ του ΣΕΒΙΤΕΛ, των κ.κ. Σπύρο Δεσύλλα, Παναγιώτη Μαυρειδόπουλο και Βασίλη Γιαννούλη, για την προσφορά τους στον τομέα του ελαιολάδου και στο Σύνδεσμο, καθώς και του νυν προέδρου του ΣΕΒΙΤΕΛ κου Γρηγόρη Αντωνιάδη, ο οποίος είναι και ο μακροβιότερος Πρόεδρος του Συνδέσμου.

euro2day.gr