Φόβοι για νέο «πάγωμα της αγοράς»
Τις έξι παρεμβάσεις του υπουργείου Οικονομικών για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων εξηγούν και σχολιάζουν εκπρόσωποι της αγοράς.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το υπουργείο Οικονομικών στην προσπάθειά του για τη δημιουργία και παγίωση μιας δικαιότερης και αποτελεσματικότερης φορολόγησης των αυτοκινήτων και ενός γενικότερου εξορθολογισμού του τομέα της αυτοκίνησης, σχεδιάζει:
- Κατάργηση του κριτήριου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.
- Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχο στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.
- Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».
- Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς.
- Ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα.
- Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους).
Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Δημήτρης Πάτσιος, κρίνει καταρχήν θετικά τα μέτρα, αλλά εκφράζει τις επιφύλαξη των εισαγωγέων αντιπροσώπων αυτοκινήτων για περαιτέρω «πάγωμα» της αγοράς, ενώ τονίζει ότι ο ΣΕΑΑ τάσσεται κατά της κατάργησης της απόσυρσης.
Ο κ. Πάτσιος ανέφερε πως το αυτοκίνητο είναι ένα προϊόν που έχει υπερφορολογηθεί εδώ και τέσσερα χρόνια, έχοντας υποστεί 38 φορολογικές μεταβολές, ενώ κάθε φορολογική επιβάρυνση φέρνει μειωμένα έσοδα για το κράτος. Απόδειξη είναι τα 600.000 αυτοκίνητα που είναι σε ακινησία, αλλά και η πτώση της αγοράς των καινούργιων αυτοκινήτων κατά -74%, όπως επισημαίνει.
«Προφανώς, οποιαδήποτε προσπάθεια για ένα δικαιότερο σύστημα, μας βρίσκει σύμφωνους, γι’ αυτό και είμαστε στη διάθεση του υπουργείου για να συμβάλλουμε. Όμως, η αναγγελία των μέτρων δίχως άμεση ισχύ “παγώνει” την αγορά και αυτό είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα για τον ιδιαίτερα επιβαρημένο κλάδο μας» υπογραμμίζει.
Σχετικά με το ποια είναι η πρώτη εντύπωση του ΣΕΑΑ για τις παρεμβάσεις που γνωστοποίησε το υπουργείο Οικονομικών, ο κ. Πάτσιος δήλωσε ότι «δεν μπορεί κανείς να τοποθετηθεί, αν δεν γνωρίζει τα μέτρα όπως θα έχουν, αφού αυτά μπορεί να κινηθούν σε διάφορες κατευθύνσεις. Το υπουργείο έβαλε κάποιες γενικές γραμμές, που καταρχήν είναι θετικές», ενώ καταλήγει λέγοντας πως «πρέπει να δηλώσουμε την αντίθεση μας στην κατάργηση της απόσυρσης, ένα μέτρο από το οποίο κερδίζουν όλοι».
«Δεν ξέρω αν και οι ίδιοι στο υπουργείο ξέρουν τι λένε»
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) Απόστολος Πετιμεζάς φρονεί πως τα μέτρα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ προχώρησε και σε επί μέρους σχολιασμό των παρεμβάσεων του υπουργείου:
«Όσον αφορά το πρώτο μέτρο μπορεί να χαρακτηριστεί ως θετικό, καθώς πολλά αυτοκίνητα έχουν απαξιωθεί από τις υψηλές εισφορές που πληρώνουν. Οπότε, το όχημα θα φορολογηθεί στη λιανική του τιμή» υπογραμμίζει και προσθέτει σχετικά με το δεύτερο μέτρο που αφορά την καταβολή του ΦΠΑ, πως δεν δίνονται οι απαιτούμενες διευκρινίσεις από το ΥΠΟΙΚ.
«Το μέτρο αναφέρεται σε περαιτέρω ελέγχους των στοιχείων εισαγόμενων αυτοκινήτων που έρχονται από το εξωτερικό, αφού όταν έχουν πληρώσει σε μια χώρα της Ευρώπης ΦΠΑ, δεν ξαναπληρώνουν στην Ελλάδα» αναφέρει και συνεχίζει λέγοντας πως «έχουμε κάνει υπομνήματα για αυτό το θέμα στο ΥΠΟΙΚ και τους είπαμε ότι μπορεί και να μην μειωθεί το ΦΠΑ, αν γινόταν κάποια μεταβολή στο τέλος ταξινόμησης.
»Έτσι, θα μπορούσαν να προσεγγίσουν τους εμπόρους, οι οποίοι θα παίρνουν αυτοκίνητα χωρίς να πληρώνουν ΦΠΑ στις άλλες χώρες, πληρώνοντάς το εδώ για να κερδίζει χρήματα το ελληνικό κράτος. Πάντως, δεν ξέρω αν και οι ίδιοι στο υπουργείο ξέρουν τι λένε» σχολιάζει.
Θετικά κρίνει τόσο το τρίτο (αντικίνητρα για τα παλιά) όσο και το τέταρτο μέτρο (αντικατάσταση της απόσυρσης) ο κ. Πετιμεζάς, γιατί με την κρίση έχει αυξηθεί ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκίνητων, όπως λέει, ενώ υπογραμμίζει ότι θα ανέβει και ο κύκλος εργασιών των αυτοκινήτων.
Για το αν η θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων πλήξει ευπαθείς κοινωνικές ομάδες που δεν μπορούν να τα αντικαταστήσουν, επισημαίνει ότι «μπορεί αυτοί που έχουν τέτοια αυτοκίνητα να μην είναι οι “έχοντες”, αλλά έχει τη δυνατότητα το ΥΠΟΙΚ να δώσει κίνητρα, παρακινώντας όσους έχουν παλιά οχήματα να τα αντικαταστήσουν».
Για την ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα αναφέρει πως είναι εξίσου θετικό μέτρο, καθώς επανέρχεται η εμπορική αξία των αυτοκινήτων με την προσαρμογή των τεκμηρίων, ενώ για την αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων επισημαίνει: «Πρέπει να αλλάξει ο έλεγχος, γιατί αμέσως θα απελευθερωθούν 100.000 πινακίδες αυτοκινήτων που βρίσκονται στα μαγαζιά μας, ενώ δεν θα ασχολούνται και οι υπάλληλοι των Εφοριών με αυτό το ζήτημα».
Άγγελος Προβολισιάνος
in.gr