Επιτάχυνση της Ε.Ο. Κορίνθου-Πάτρας

olimpia odosΣτην επίλυση τμήματος του σοβαρότερου από τα τεχνικής φύσης ζητήματα που «βαραίνουν» το χρονοδιάγραμμα ανακατασκευής της εθνικής οδού Κορίνθου-Πάτρας προχώρησε το υπουργείο Υποδομών. Οπως αποφασίστηκε, η Ολυμπία Οδός πρόκειται να αναλάβει την κατασκευή τριών από τα οκτώ σημεία που ο δρόμος συναντάται με τις γραμμές του ΟΣΕ, έναντι 9,7 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο προσέφυγε ενάντια στο αίτημα της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, η οποία κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Ραχών Φθιώτιδας-Κλειδιού Ημαθίας για παράταση ενός έτους.

Η «συνάντηση» του υπό κατασκευήν αυτοκινητόδρομου Κορίνθου – Πάτρας με τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων ήταν ένα ζήτημα γνωστό ήδη από την περίοδο σχεδιασμού του έργου. Αν και πρόκειται για μια σημαντική εκκρεμότητα, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έδειξε ολιγωρία στην αντιμετώπιση του θέματος μέσω της συμφωνίας επανεκκίνησης των έργων (στα τέλη του 2013). Κι αυτό παρότι η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ ενημέρωσε τον Νοέμβριο του 2013 την ηγεσία του υπουργείου, ότι η έγκαιρη δημοπράτηση των εν λόγω έργων δεν είναι εφικτή. Το δε κόστος των εργασιών είναι σχετικά μικρό (9,7 εκατ. ευρώ), αν συγκριθεί με τα 250 εκατ. ευρώ (πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου) και τα 93 εκατ. ευρώ (αποζημιώσεις) που αποφασίστηκε να λάβει η Ολυμπία Οδός με τη συμφωνία επανεκκίνησης.

Στα τέλη του 2013, λοιπόν, το υπουργείο Υποδομών περιορίστηκε στην υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας με την ΕΡΓΟΣΕ. Ωστόσο, μόνο τα τέσσερα από τα οκτώ σημεία συμπεριελήφθησαν σε μια «εργολαβία-σκούπα» (Κιάτο-Ροδοδάφνη, εταιρεία ΜΕΤΚΑ), ενώ τα υπόλοιπα παρέμεναν σε εκκρεμότητα.

Μάλιστα, ήδη από τα τέλη του προηγουμένου έτους  η Ολυμπία Οδός προειδοποιούσε για την καθυστέρηση που θα επέλθει στην παράδοση του έργου.

Χθες, λοιπόν, ο αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης αποφάσισε να αναθέσει στην Ολυμπία Οδό τρία από αυτά: την κατασκευή μιας τάφρου ομβρίων στην περιοχή Περιγιαλίου-Ασσου (1,8 εκατ. ευρώ), ενός αντιπλημμυρικού έργου στο Καθαρονέρι (1 εκατ. ευρώ). Και το κυριότερο, την κατασκευή γέφυρας με ανοίγματα στις Καμάρες (έναντι 6,9 εκατ. ευρώ), με την οποία το Δημόσιο θα αποφύγει μια ιδιαίτερα δαπανηρή λύση (την εκ των υστέρων κατασκευή της άνω διάβασης για το τρένο, με τον αυτοκινητόδρομο σε λειτουργία). Να σημειωθεί ότι σε ένα σημείο ακόμα (Μελίσσι-Συκιά), το απαραίτητο τμήμα των εργασιών έγινε από την Ολυμπία Οδό και τα υπόλοιπα θα γίνουν από τη ΜΕΤΚΑ.

Πιθανή η αποζημίωση

Φυσικά, η καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων του ΟΣΕ δεν έχει ως μόνη επίπτωση την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου. Οπως έχει δείξει η μέχρι σήμερα πρακτική, οποιαδήποτε καθυστέρηση από πλευράς Δημοσίου (για τις οποίες ποτέ δεν αναζητούνται ευθύνες) οδηγεί τους παραχωρησιούχους στην κατάθεση αιτημάτων αποζημίωσης. Η Ολυμπία Οδός έχει κατασκευάσει σήμερα το 66% του έργου και όπως αποκάλυψε η «Κ» (10.5.15) έχει ζητήσει παράταση ενός έτους, μέχρι το τέλος του 2016.

Χθες υπήρξε και μια εξέλιξη σχετικά με το τμήμα Μαλιακού-Κλειδιού (της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης), για την ολοκλήρωση του οποίου η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει (και αυτή) ζητήσει παράταση ενός έτους.

Το υπουργείο Υποδομών στράφηκε κατά της πρότασης του ανεξάρτητου μηχανικού για παράταση 426 ημερών στο χρονοδιάγραμμα του έργου και παρέπεμψε το θέμα στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών (που έχει την αρμοδιότητα σε ανάλογες περιπτώσεις).

Το Δημόσιο προσπαθεί να μειώσει την παράταση στο μέρος που αυτή προκύπτει από υπαιτιότητα του Δημοσίου, καθώς αυτή είναι που θα «μεταφραστεί» σε αποζημιώσεις.

kathimerini.gr