Capital Control στους δρόμους με διόδια: Έως 20% μειωμένη η κίνηση

diodia3Τι έδειξαν οι μετρήσεις μια εβδομάδα πριν και μία μετά την επιβολή των capital controls, σε σχέση με την κίνηση την περσινή περίοδο, αλλά και τις προβλέψεις, που έκαναν λόγο για αύξηση

Μπορεί η κυβέρνηση να υπόσχεται ανάσα 240 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την χρηματοδότηση των συμβάσεων παραχώρησης, όμως σοβαρές είναι οι απώλειες εσόδων που μετρούν ήδη οι οδικοί άξονες από τον τελευταίο επεισοδιακό μήνα των capital controls.

Σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Χαλκιά, επικεφαλής της Hellastron του νεοσύστατου φορέα που εκπροσωπεί τους οκτώ ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους με διόδια και διευθύνοντα συμβούλου των Αττικών Διαδρομών, η μεσοσταθμική μείωση στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας αγγίζει το 15%-20%. Οι διαχειριστές των μεγάλων οδικών έργων αξιολόγησαν τα στοιχεία από την εξέλιξη της κυκλοφορίας λαμβάνοντας υπόψη τρεις παραμέτρους. Την συμπεριφορά των οδηγών από τις 29 Ιουνίου και μετά, από το δημοψήφισμα και ύστερα (μετά τις 5 Ιουλίου) και από την επιβολή των capital controls και μετά, όταν ο κόσμος συνωστιζόταν στα ΑΤΜ΄s για να εισπράξει τα 50 ευρώ.

Οι συγκρίσεις έγιναν με τον αντίστοιχο περσινό μήνα ενώ εξετάστηκαν και τα δεδομένα μία εβδομάδα πριν και μία εβδομάδα μετά τα capital controls. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν επεξεργαστεί οι εταιρείες παραχώρησης, το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης εμφανίζει ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) που φτάνει το -17 έως -20% στα φορτηγά. Ακολούθησε η Ολυμπία Οδός (Κορίνθου-Πατρών), η οποία κατά την πρώτη εβδομάδα των περιορισμών κεφαλαίου η μείωση ανήλθε στο -20% αν και πλέον έχει σταθεροποιηθεί στο -10%, με τα ΙΧ να περιορίζονται στο -8% και στο -14% τα φορτηγά. Σύμφωνα με τον κ. Κώστα Παπανδρέου διευθύνων σύμβουλο της εταιρείας λειτουργίας της Ολυμπίας Οδού, η μείωση στα φορτηγά που συνδέονται και με την πραγματική οικονομία της χώρας, δείχνει πλέον να έχει σταθεροποιηθεί στο -14%, προκαλώντας σημαντικές απώλειες εσόδων. Ενδιαφέρον, παρουσιάζει η κλιμάκωση της πτώσης. Την πρώτη εβδομάδα έφτασε το -20% (-20% ΙΧ και -11% τα φορτηγά) για να πέσει την δεύτερη εβδομάδα στο -17% (-18% ΙΧ και -14% τα φορτηγά). Αντίστοιχα, πτωτική είναι η εικόνα και στην Αττική Οδό. Ξεκίνησε με -14,5% και σήμερα έχει υποχωρήσει στο -8,7%. Αν δεν είχαν επιβληθεί τα capital controls, oι προβλέψεις μιλούσαν για αύξηση της κυκλοφορίας.

Το μόνο θετικό στοιχείο από την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, παρατηρούν στον αυτοκινητόδρομο, ήταν ο διπλασιασμός της πληρωμής με πιστωτικές κάρτες για το γέμισμα των πομποδεκτών που διαθέτει η Αττική Οδός. Όπως σημειώνει ο κ. Χαλκιάς έως πρόσφατα στους 500.000 πομποδέκτες που διαθέτει η εταιρεία το 86% γέμιζαν τα μηχανήματα με μετρητά και το 14% με κάρτες. Σήμερα το 14% έχει ανέβει στο 27%. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και στην Γέφυρα.

Πλασματική αύξηση παρατηρήθηκε στον Ε65, καθώς πέρυσι λειτουργούσαν στο Πέταλο του Μαλιακού δύο διόδια ενώ σήμερα λειτουργούν τρία. Μολονότι η εποχή που διανύουμε δεν είναι αντιπροσωπευτική, καθώς πραγματοποιούνται συχνές μετακινήσεις λόγω διακοπών, στελέχη των κοινοπραξιών εκτιμούν ως πιθανή μία μείωση της κυκλοφορίας, για όλη την χρονιά της τάξεως του -15%. Όπως αναφέρουν, η πορεία των εσόδων από τα διόδια είναι συνδεδεμένη με το ΑΕΠ. Όσο αυτό αυξάνεται, αυξάνεται και η κυκλοφορία και ανάποδα. Με βάση τις προβλέψεις για αύξηση κατά 2,5% του ΑΕΠ φέτος, αυτό θα ισοδυναμούσε με άνοδο κατά 5% έως 6% της κυκλοφορίας για το 2015.

protothema.gr