Άγνωστη παραμένει προς το παρόν η ημερομηνία διεξαγωγής της τέταρτης εργολαβίας του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, στο τμήμα από Κυλλήνη έως Βάρδα. Το έργο κόστους 70 εκ. ευρώ αναμένεται να δημοπρατηθεί ίσως και μέσα στον Οκτώβριο χωρίς ωστόσο αυτό να έχει “κλειδώσει”.
Ταυτόχρονα σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών η πέμπτη εργολαβία θα αφορά (άνευ απροόπτου) το τμήμα Βάρδα-Σαγεϊκα και θα έχει μήκος σχεδόν 11,5χλμ, καθώς εκτείνεται από την ΧΘ 23,060 (Βάρδα) και φτάνει μέχρι την ΧΘ 12,900 (Σαγεϊκα).
Οριστικά θα επιβεβαιωθεί αυτό τις επόμενες μέρες όμως είναι σχεδόν βέβαιο ότι πρόκειται για το τμήμα που θα αποτελέσει την πέμπτη εργολαβία. Η διεξαγωγή της δεν αναμένεται πριν από τον Δεκέμβριο καθώς θα πρέπει να υπάρξει η προκαθορισμένη περίοδος των 50 ημερών από την προκήρυξη.
ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ
Αναφορικά με τις υπόλοιπες εργολαβίες, θα αφορούν το τμήμα Σαγέϊκα-Κάτω Αχαγιά-Μιντιλόγλι, όπου ο αυτοκινητόδρομος θα συναντά ως φυσική του συνέχεια την Ολυμπία Οδό (που τερματίζει εκεί).
Οι εργολαβίες αυτές θα πρέπει να δημοπρατηθούν ταχέως καθώς με τις σημερινές διαδικασίες το 2016 έχει de facto χαθεί και όπως ολα δείχνουν μπορεί να προκηρυχθούν εντός του έτους αλλά η διεξαγωγή τους θα οδεύσει για το πρώτο τρίμηνο του 2017.
Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Τα προβλήματα της σαλαμοποίησης του έργου ουσιαστικά τώρα έρχονται στην επιφάνεια καθώς οι πολλές εργολαβίες έχουν η κάθε μία ξεχωριστά τη δική της διαδικασία. Μέχρι τώρα στους πρώτους 9 μήνες του 2016 μόλις τρεις κατάφεραν να διεξαχθούν. Τα προβλήματα επίσης έρχονται και από άλλες πλευρές:
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει δείξει την ανησυχία της μετά την αναβολή της 4ης εργολαβίας και ανακοίνωσε κινητοποιήσεις για να μην βαλτώσει το έργο πριν καν ξεκινήσει.
Ο Φάκελος Μεγάλου Έργου προς το παρόν δεν έχει σταλεί στις Βρυξέλλες για έγκριση με αποτέλεσμα (παρότι από πολλούς θεωρείται τυπική διαδικασία) και εδώ να έχουμε αναμονές. Θετικό μέσα στην αναμπουμπούλα είναι πως η καθυστέρηση των δημοπρατήσεων δίνει χρονική ανάσα σε αυτό το ζήτημα.
Από τις τρεις δημοπρατήσεις, έχουμε ένα κοινό ανάδοχο, την Κοινοπραξία Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών (όμιλος Καλογρίτσα). Στις υπόλοιπες εργολαβίες θα δούμε τελικά αν έχουμε άλλον μειοδότη.
Σε περίπτωση που κάτι “στραβώσει” με την περίπτωση Καλογρίτσα, τουλάχιστον στις τρεις πρώτες εργολαβίες, θα βρούμε μπροστά τους επόμενους μειοδότες που είναι είτε η Κυπριακή Cyfield, σχετικά άγνωστη στην Ελλάδα, είτε είτε την Ιταλική εταιρεία GD Infrastrutturre, (που λέγεται ότι υπάρχει δεσμός με τη Μηχανική) επίσης άγνωστη που λίαν προσφάτως ανεδείχθη μειοδότης στο μεγάλο σιδηροδρομικό έργο Ψαθόπυργος-Ρίο κόστους 215εκ.ευρώ.
Στα θέματα προς συζήτηση είναι επίσης και το αίτημα κατοίκων και φορέων για εναλλακτική χάραξη στο τμήμα Κάτω Αχαγιά-Μιντιλόγλι. Εδώ έχουμε μία σύνθετη περίπτωση προβλήματος καθώς κατά πάσα πιθανότητα θα διατηρηεθί η αρχική χάραξη. Ο λόγος είναι απλός. σε αυτό το τμήμα έχουν γίνει οι απαλλοτριώσεις.
Σε περίπτωση αλλαγής χάραξης θα χρειαστούν εκ νέου απαλλοτριώσεις, γεγονός που σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com θα επέφερε χρονική καθυστέρηση στο έργο 3-4 χρόνια ενώ θα κινδύνευε ακόμα και ο Φάκελος Μεγάλου Έργου καθώς θα έπρεπε να αλλάξει για το συγκεκριμένο σημείο πράγμα που θα δημιουργούσε και εκεί χρονικές καθυστερήσεις.
ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Εκ του αποτελέσματος το πείραμα των πολλών δημοπρατήσεων αναδεικνύει και τα δομικά προβλήματα που έχουν τα έργα στη χώρα και που δύσκολα μπορούν να συντονιστούν. Το ίδιο και χειρότερο αποτέλεσμα είχαμε και στον αυτοκινητόδρομο Άκτιο-Αμβρακία που 6,5 χρόνια μετά την έναρξη των έργων η πρόοδος είναι κολλημένη στο 50% ενώ για όσους δεν θυμούνται οι δημοπρατήσεις είχαν ξεκινήσει από το 2008.
Η συνέχεια θα είναι ιδιαίτερα “συναρπαστική” καθώς οι παραπάνω δυσκολίες θα απαιτήσουν συγχρονισμό και επιτάχυνση για να μην βαλτώσει το μεγαλύτερο δημόσιο οδικό έργο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 και οπωσδήποτε θα φέρει σωρεία προβλημάτων.
Πηγή: ypodomes.com