Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Πολύ κακό για το τίποτα η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά

Με αφορμή την κατάργηση των μειωμένων συντελεστώ ΦΠΑ στα νησιά που δεν θα φέρουν περισσότερα από 160 εκατ. ευρω – Το όφελος είναι πολύ μικρό σε σχέση με την αναστάτωση που δημιουργεί, αναφέρεται στη σχετική έκθεση

FPAΣε πλήρη αποδόμηση του μέτρου της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και ειδικά των μειωμένων συντελεστών στα νησιά προχώρησε το Γραφείο προϋπολογισμού της Βουλής με νέα ειδική ενδιάμεση έκθεση.

Πέραν αυτού και ενόψει των νέων προαπαιτούμενων μέτρων επισημαίνουν πως η περαιτέρω αύξηση των φορολογικών υποχρεώσεων δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε αυξημένα έσοδα σε περιόδους ύφεσης στις οποίες τόσο τα νοικοκυριά, όσο και οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης και ρευστότητας.

Υποστηρίζουν δε ότι το «κλειδί» για την αύξηση των εσόδων είναι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής μέσω καθολικής εφαρμογής ηλεκτρονικών συστημάτων πληρωμής μέσω των οποίων το Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει επιπλέον 2 δισ. ευρώ από ΦΠΑ.

«Το όφελος από μια τέτοια ενέργεια σε σχέση με την αναστάτωση που δημιουργεί η εφαρμογή του, είναι πολύ μικρό» αναφέρουν χαρακτηριστικά για την κατάργηση τωντου μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά υποστηρίζοντας ότι το εκτιμώμενο ανώτατο όριο πρόσθετων εσόδων από την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, δεν μπορεί να υπερβεί τα 160 εκατ. ευρώ.

Σε άλλο σημείο επαναλαμβάνουν ότι «Ειδικά για τα νησιά του Αιγαίου, το δημοσιονομικό όφελος από την κατάργηση των ειδικά μειωμένων συντελεστών λόγω των στρεβλώσεων που θα δημιουργηθούν στην οικονομική δραστηριότητα ενδέχεται να είναι αμελητέο (συγκριτικά με τα έσοδα από τη πάταξη της παραοικονομίας) ή ακόμα και μεσομακρο πρόθεσμα αρνητικό με την ευρύτερη έννοια του εθνικού συμφέροντος» ενώ επισημαίνουν ότι «Ακόμα και αν υιοθετήσουμε την αισιόδοξη πρόβλεψη των παραγόντων του Υπουργείου Οικονομικών που έγινε το 2010, με βάση τα δημοσιονομικά έσοδα και το ΑΕΠ του 2010 (πολύ υψηλότερο από το ΑΕΠ του 2013 ή του 2015), τα μέγιστα επιπρόσθετα έσοδα από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα € 250 εκατ. Τα έσοδα αυτά είναι περίπου το 25% των εσόδων, τα οποία θα μπορούσαν να εισπραχθούν από τη μείωση της φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και παραοικονομίας μόνο στην περιφέρεια της Αττικής, που παράγεται περίπου το 45% του ΑΕΠ της χώρας».

Οι συντάκτες της έκθεσης εξηγούν ότι κάθε προσπάθεια για αύξηση των φορολογικών εσόδων από ΦΠΑ θα πρέπει να προσανατολιστεί περισσότερο στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, μέσω της δημιουργίας ενός βέλτιστου φοροεισπρακτικού μηχανισμού (καταπολέμηση διαφθοράς, αναδιάρθρωση, κάλυψη κενών θέσεων).

«H περαιτέρω αύξηση των φορολογικών υποχρεώσεων δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε αυξημένα έσοδα σε περιόδους ύφεσης στις οποίες τόσο τα νοικοκυριά, όσο και οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης και ρευστότητας» επισημαίνουν οι συντάκτες και σημειώνουν ότι «Η διεθνής εμπειρία και η σχετική βιβλιογραφία δείχνει ότι ένα αξιόπιστο μέτρο προς την κατεύθυνση της μείωσης της φοροδιαφυγής είναι η διευρυμένη χρήση Ηλεκτρονικών Μέσων Πληρωμής (πιστωτικές κάρτες, χρεωστικές κάρτες, ηλεκτρονική τραπεζική κ.ά)… Ειδικά για την Ελλάδα που αντιμετωπίζει ένα τόσο οξύ πρόβλημα υστέρησης εσόδων από ΦΠΑ, όπως παρουσιάστηκε προηγουμένως, η εισαγωγή και η διευρυμένη χρήση Ηλεκτρονικών Μέσων Πληρωμής θα αυξήσει σημαντικά την εισπραξιμότητα του φόρου άμεσα, χωρίς να απαιτείται πρώτα η εκ βάθρων αναδιοργάνωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας μελέτης, η υστέρηση στα έσοδα από ΦΠΑ σχετίζεται αρνητικά με τη χρήση τέτοιων μέσων. Δηλαδή, χώρες με μικρότερο αριθμό συναλλαγών με Ηλεκτρονικά Μέσα Πληρωμής τείνουν να παρουσιάζουν υψηλότερη υστέρηση στα έσοδα από ΦΠΑ».

Συγκεκριμένα, εκτιμούν ότι το Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει επιπλέον € 2 δισ. από ΦΠΑ, η εθνική οικονομία να εξοικονομήσει περί το € 1,5 δισ.7 από την ηλεκτρονική τραπεζική, ενώ και οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν € 1- 1,5 δισ. μέσω χρήσης ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

protothema.gr