Δ. Λυμπεροπούλου:Υποβαθμίζεται το περιβάλλον από την κατασκευή του Τμήματος “Φωκιανός – Κυπαρίσσι”

lumperopoulou dimitra«Ανησυχία για περιβαλλοντικό έγκλημα σε βάρος μιας από τις λίγες παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας και αφορά την κατασκευή του δρόμου Φωκιανός-Κυπαρίσσι όπου σύμφωνα με το υλικό που έχουμε στη διάθεση μας έχει συντελεστεί υποβάθμιση περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό.

Ανάστατοι είναι οι πολίτες με περιβαλλοντική ευαισθησία με αφορμή το οδικό έργο Φωκιανός – Κυπαρίσσι.» Αυτό τονίζει σε Επερώτηση της Δήμητρας Λυμπεροπούλου, προς τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου.

Αναλυτικά το έγγραφο αναφέρει:

«Ανησυχία για περιβαλλοντικό έγκλημα σε βάρος μιας από τις λίγες παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας και αφορά την κατασκευή του δρόμου Φωκιανός-Κυπαρίσσι όπου σύμφωνα με το υλικό που έχουμε στη διάθεση μας έχει συντελεστεί υποβάθμιση περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό.
Ανάστατοι είναι οι πολίτες με περιβαλλοντική ευαισθησία με αφορμή το οδικό έργο Φωκιανός – Κυπαρίσσι. Πρόκειται για τμήμα του ανατολικού οδικού άξονα της Πελοποννήσου που ως σχεδιασμός έρχεται για να ολοκληρώσει ένα πλέγμα οδικών δικτύων. Ωστόσο η κλίμακα του έργου, οι παρεμβάσεις σε ένα περιβάλλον σχεδόν ανέγγιχτο προκαλούν δικαιολογημένα ερωτηματικά και αναγκάζουν πολίτες και ιστοσελίδες να αναδείξουν εικόνες, video και απόψεις για το συγκεκριμένο έργο.
Είναι αλήθεια πως το θέαμα (φωτογραφιών και video) παραπέμπει σε οξύτατες και δραματικές παρεμβάσεις στο παρθένο περιβάλλον. Οι πολίτες που αντιδρούν μιλούν καταρχήν για υποβάθμιση του περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό. Από την άλλη πλευρά είναι αναμενόμενο ότι ένα μεγάλο οδικό έργο έχει και παράπλευρες συνέπειες ειδικά όταν εκτελείται και έως ότου αποδοθεί στους πολίτες και λειτουργήσει.
Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό
πρόγραμμα «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας με συγχρηματοδότηση από το
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Αναλυτικά αντικείμενο του έργου αποτελεί η “Κατασκευή του Τμήματος Φωκιανός – Κυπαρίσσι της οδού «Μύλοι-Άστρος-Λεωνίδιο-Πούλιθρα-Φωκιανός-Κυπαρίσσι»” που έχει ενταχθεί στον άξονα προτεραιότητας “01-Α. Οδικές μεταφορές-Διευρωπαϊκό και Διαπεριφερειακό Οδικό Δίκτυο Περιφερειών Αμιγούς Στόχου Σύγκλισης” του Ε.Π. “Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας” του ΕΣΠΑ 2007-2013. Φορέας του έργου ή της δραστηριότητας: Περιφέρεια Πελοποννήσου η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων.
Ο δρόμος ξεκινά από τη βόρεια πλευρά του Οικισμού Κυπαρίσσι και
κατευθύνεται βόρεια, καταλήγοντας στον όρμο Φωκιανού. Ο δρόμος χωροθετείται
στην ανατολική πλευρά της Πελοποννήσου και ανατολικά του Πάρνωνα,
χαράσσεται παράλληλα στην ακτή και ενώνει, ανατολικά, το Νομό Λακωνίας με
το Νομό Αρκαδίας. Το συνολικό μήκος της υπό κατασκευής οδού είναι περίπου είκοσι (20) χιλιόμετρα και θα εκτελεσθούν εργασίες, χωματουργικών, τεχνικών, οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης και ασφάλισης.
Η υποβάθμιση περιλαμβάνει χύδην απορρίψεις μπαζών σχεδόν παντού κατάντη του έργου. Τα μπάζα μάλιστα φτάνουν μέχρι τη θάλασσα και θα συνεχίσουν να πέφτουν με τις βροχές ενώ έχουν φραγματοποιηθεί και ρέματα. Απορίες και ερωτηματικά προκαλούν τυχόν εκ των υστέρων αδειοδότηση παράνομων χωματερών.
Η Λακωνία και η Αρκαδία είναι από τις περιφερειακές ενότητες της Πελοποννήσου που έχουν ανάγκη από υποδομές. Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι στα έργα αρκεί αυτά να υλοποιούνται με αρχές και κανόνες ειδικά όταν αυτά υλοποιούνται σε μια από τις πιο παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας με μεγάλη αισθητική αξία.
Κατανοούμε μάλιστα ότι σε ένα έργο μπορεί να υπάρξουν και «αστοχίες» αρκεί όμως αυτές να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Είναι προφανές ότι αν τηρηθούν οι κανόνες και οι αρχές της δίκαιης και αρμόζουσας ανάπτυξης ο τόπος θα γνωρίσει καλύτερες ημέρες. Όμως αν διαπιστωθεί ότι δεν ισχύουν τα αρμόζοντα στην περιοχή, τότε εύκολα θα εικάζει οποιοσδήποτε ότι η προικισμένη αυτή περιοχή της Λακωνίας έχει γίνει τοπίο επιχειρηματικής εκμετάλλευσης και κατασκευαστικού «βιασμού».
Με την αφορμή αυτή όμως πρέπει να δούμε σοβαρά στην χώρα μας με το θέμα της απόρριψης της περίσσειας αδρανών από δημόσια έργα, κυρίως ασφαλτόδρομοι αλλά όχι μόνο, με δεδομένο την ρητή απάντηση σε σχετική ερώτηση του ευρωπαίου επιτρόπου Ποτόσνικ από το 2013 ότι : “δεν υπάρχει διάκριση ιδιωτικών και δημοσίων έργων όσον αφορά τις υποχρεώσεις για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών”.
Γενικότερα όμως πρέπει να ασχοληθούμε με τον προβληματικό τρόπο λειτουργιάς και υλοποίησης των δημόσιων έργων. Να βελτιωθούν και να υπάρχει διαφάνεια στις διαδικασίες σχεδιασμού, προϋπολογισμού, δημοπράτησης, συμβασιοποίησης, επίβλεψης και παραλαβής των δημοσίων έργων.
Την ανάγκη θέσπισης ανεξάρτητων ελεγκτικών αρχών που θα ελέγχουν τα έργα – συνολικά ή δειγματοληπτικά.
Την ανάγκη στρατηγικού προσανατολισμού της χώρας προς ένα Εθνικό Σχέδιο Δημοσίων Συμβάσεων με μέτρα όπως για παράδειγμα η συστηματοποίηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προδιαγραφών και κριτηρίων στις προμήθειες και η μη εξαίρεση των δημόσιων έργων από την υποχρέωση ανακύκλωσης των αδρανών υλικών.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ρωτάτε η Περιφέρεια Πελοποννήσου:
Έχει διαπιστώσει περιβαλλοντικές παραβάσεις ή μη τήρησης των περιβαλλοντικών όρων του έργου; και αν ΝΑΙ ποιες οι ενέργειες της για την αντιμετώπιση τους;»