“Η ελληνική Πολιτεία πρέπει επιτέλους να δώσει προτεραιότητα στα δικαιώματα των επιβατών με αναπηρία σε σχέση με τα συμφέροντα των πλοιοκτητών”.
Στο υπουργείο Ναυτιλίας απέστειλε η ΕΣΑμεΑ τις προτάσεις και τα σχόλιά της, επί του σχεδίου π.δ. με θέμα «Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 44/2011 “Κανονισμός ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”(Α΄110)» (επισυνάπτεται).
Η ΕΣΑμεΑ υποστηρίζει ότι με την τροποποίηση των διατάξεων του εν λόγω Προεδρικού Διατάγματος τίθενται οι αρχικές βάσεις για την άρση των εμποδίων που διαχρονικά αντιμετωπίζουν οι επιβάτες με αναπηρία από την Ελλάδα και το εξωτερικό στα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία. Ωστόσο, σημειώνει ότι απαιτείται μια περισσότερο ολιστική προσέγγιση προκειμένου να αρθούν όλα τα εμπόδια που αντιμετωπίζει το σύνολο των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα στις μετακινήσεις τους με τα πλοία. Κεντρικό ρόλο πρέπει να διαδραματίζει η εκπαίδευση του προσωπικού των πλοίων στην εξυπηρέτηση/συναλλαγή με άτομα με αναπηρία, η οποία αν και προβλέπεται από το έτος 2018 σε σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου Ναυτιλίας, μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί.
Η ελληνική Πολιτεία πρέπει επιτέλους να δώσει προτεραιότητα στα δικαιώματα των επιβατών με αναπηρία σε σχέση με τα συμφέροντα των πλοιοκτητών προκειμένου να σταματήσουν να συμβαίνουν περιστατικά που προσβάλλουν την αξιοπρέπεια των ατόμων με αναπηρία και καταπατούν συνταγματικά κατοχυρωμένα και ανθρώπινα δικαιώματά τους, όπως είναι το δικαίωμα στις ελεύθερες και ασφαλείς μετακινήσεις και μεταφορές, με τελευταίο παράδειγμα που έγινε γνωστό το πρόσφατο περιστατικό που έλαβε χώρα στο δρομολόγιο Κεραμωτή – Θάσος.
Πρόκειται για ένα περιστατικό μέσω του οποίου αναδεικνύεται όχι μόνο το ζήτημα της απουσίας προσβασιμότητας, αλλά και το ζήτημα της ασφάλειας των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν με πλοίο.
Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ Ιωάννης Βαρδακαστάνης είχε τονίσει ότι πρόκειται για μία απαράδεκτη κατάσταση: «Η Ελλάδα οφείλει να παρέχει υπηρεσίες ποιοτικές και ισότιμες προς όλους τους πολίτες της, εάν πραγματικά θέλει να θεωρείται παγκόσμιος τουριστικός προορισμός. Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πλοία που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των πρωτοκόλλων προσβασιμότητας, δεν πρέπει να τους δίνεται άδεια. Σε κανένα πλοιοκτήτη που δεν φροντίζει να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες και χαρακτηριστικά στα πλοία του που είναι συμβατές με το Σύνταγμα, τη Διεθνή Σύμβαση για την Αναπηρία, τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τις αρχές ίσης μεταχείρισης και προσβασιμότητας».