Ιερώνυμος: Χρειάζεται συνεργασία Εκκλησίας-κράτους για την εκπαίδευση

Στην ανάγκη συνεργασίας της Εκκλησίας με την Πολιτεία για την Παιδεία και την εκπαίδευση αναφέρθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος από τον ιερό ναό Αγίου Δημητρίου Πανόρμου.

Ο κ. Ιερώνυμος έκανε λόγο για την σημασία συνεργασίας της Εκκλησίας με την Πολιτεία για την παιδεία και την εκπαίδευση. «Τα χρόνια που ακολούθησαν έφεραν την ελευθερία σε αυτόν τον τόπο και την δημιουργία του κράτους», είπε ο Αρχιεπίσκοπος και προσέθεσε πως «όταν οι συνεργάτες του Καποδίστρια του ζήτησαν να τους πει τι Υπουργεία και τι Γραμματείες θα δημιουργηθούν για την Παιδεία και την Εκκλησία εκείνος τους απάντησε: «Δεν ντρέπεστε; Σε αυτόν τον τόπο μπορείτε να βάλετε χωριστά την παιδεία, την μόρφωση, από την Εκκλησία; Είναι δύο χώροι που φωτίζονται από το φως του ίδιου Πατέρα, του Θεού μας».

Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στο ζήτημα που έχει προκύψει με το μάθημα των θρησκευτικών λέγοντας πως «εδώ και λίγα χρόνια, υπάρχει ο θόρυβος ότι δεν χρειάζονται τα θρησκευτικά στο σχολείο. Η διδασκαλία του Χριστού είναι περιφρονητέα. Το μάθημα που δίδαξαν όλες οι γενιές, που στηρίζονται οι ρίζες μας, οι παραδόσεις μας, δε μας χρειάζεται και δεν μας προσφέρει τίποτε. Τώρα, αλλάζουν τα πράγματα, διότι έχουμε προαπαιτούμενο να πληρώσουμε προς τους δανειστές μας όχι μόνο οικονομικά, αλλά και πνευματικά. Πρέπει να αλλάξουμε και τη ζωή μας. Να πουλήσουμε και την Ορθοδοξία μας. Υπάρχουν οι φωνές ότι τα θρησκευτικά, όπως διδάσκονται, δε χρειάζονται και πρέπει να αλλάξουν, πρέπει να κάνουμε θρησκειολογία, να μάθουμε για το Ισλάμ και για το Βουδισμό.

Σήμερα οι γνώσεις είναι απαραίτητες, και πρέπει τα παιδιά μας να τα ξέρουν όλα, αλλά άλλο πράγμα η Ορθοδοξία. Με την Ορθοδοξία το παιδί, μεταξύ άλλων, θα μάθει να τιμά τον πατέρα του και την μητέρα του. Θα μάθει τι είναι η Εκκλησία, τι είναι η πίστη, τι είναι όλα αυτά που παρήγαγε ο πολιτισμός του χριστιανισμού μέσα στην κοινωνία.

Συνήθισα να μην κάνω διακρίσεις, αλλά τουναντίον να επιδιώκω να συναντιέμαι με όλα τα πολιτικά πρόσωπα, όχι για να βγάλουμε φωτογραφίες και να κάνουμε φιγούρες, αλλά προσπαθώ μέσα από αυτήν την επαφή να σε επικοινωνία, για να δω, να πω, να τονίσω τα προβλήματα αυτού του τόπου, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και πώς πρέπει να τις ξεπεράσουμε. Σε αυτό το πνεύμα δε θα μπορούσα να κάνω εξαιρέσεις. Η Αρχιεπισκοπή είναι ανοιχτή και όποιος θέλει έρχεται να συζητήσουμε. Τελευταία μίλησα και με τον Πρωθυπουργό και του είπα ακριβώς αυτές τις αλήθειες και εκείνος παραδέχτηκε, ότι δεν πρέπει να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει σε αυτόν τον τόπο. Για μερικά ουσιαστικά θέματα είναι απαραίτητη η συνεργασία του κράτους και της Εκκλησίας. Θέματα για τα οποία έχουν μεριμνήσει οι Πατέρες πριν από μας. Μίλησα, ίσως με μια απρέπεια για την Υφυπουργό Παιδείας, όταν είπε «δεν βαριέστε, τα παιδιά μπορούν να φεύγουν από τα θρησκευτικά». Αν εμένα, δηλαδή», αναρωτήθηκε ο Αρχιεπίσκοπος, «δε μου αρέσει η ιστορία, η Άλγεβρα ή τα μαθηματικά, μπορώ να φύγω; Τι σχολείο θα έχουμε μετά; Υπάρχουν κάποιοι γονείς που είναι χαλαροί με αυτά, αλλά δε ξέρουν ότι θα το πληρώσουν στα παιδιά τους.

Ο Αρχιεπίσκοπος ανέφερε, επίσης, ότι όταν υπάρχουν γονείς που δεν πιστεύουν, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν να μην παρακολουθούν τα παιδιά τους το μάθημα των θρησκευτικών, διότι ο Κύριος μας είπε, όποιος θέλει να με ακολουθήσει. Κανείς όμως με το ζόρι.

Αναφέρθηκε, ακόμη, στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας και στο Σύνταγμα της Ελλάδος, σύμφωνα με τα οποία η Παιδεία πρέπει να είναι και εκκλησιαστική. «Στο Σύνταγμα αναφέρεται ότι η παιδεία πρέπει να είναι εθνική και θρησκευτική» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος και προσέθεσε πως «η Βουλή των Ελλήνων μας έδωσε τον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας, που λέει πως η εκκλησιαστική παιδεία κανονίζεται σε συνεργασία της Εκκλησίας με την Πολιτεία». Επεσήμανε, επίσης, πως «και ο Πρωθυπουργός όταν συζητήσαμε είπε πως όλα τα θέματα που έχουν σχέση με την Εκκλησία θα τα αντιμετωπίζουμε από κοινού. Επομένως και ιστορικά και θεσμικά το θέμα έχει αντιμετωπιστεί. Δε μπορώ να καταλάβω αυτούς τους ανθρώπους που θερμαίνονται τόσο πολύ και βιάζονται να καταργηθούν τα θρησκευτικά».

πηγή