Απάντηση Σπίρτζη σε ερώτηση του Ι. Φωτήλα
«Ποιος θα το πίστευε ότι αγωνιούμε για το έργο Πατρών – Πύργου όταν το πραγματικό έργο είναι Πατρών – Πύργου – Καλό Νερό – Τσακώνα», επισήμανε ο Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας του Ποταμιού, στην τοποθέτησή του κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησής του προς τον Υπουργό Υποδομών.
Ο κ. Φωτήλας, μεταφέροντας την αγωνία των πολιτών της Δυτικής Ελλάδας για την πορεία του έργου, επεσήμανε ότι έχουν ολοκληρωθεί μόνο οι τρεις δημοπρατήσεις με έναν μειοδότη, χωρίς νομικές συμβάσεις και χωρίς έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με οκτώ μεγάλες δικαστικές διαμάχες από απαλλοτριώσεις να εκκρεμούν και να μην έχει ακόμη αποσταλεί ο Φάκελος Μεγάλου Έργου στην Ε.Ε. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα μιλούσε για ολοκλήρωσή τους μέχρι το καλοκαίρι του 2016, ενώ ο Υπουργός δεν έχει καν ξεκαθαρίσει εάν υπάρχουν χρονικά περιθώρια για τη νότια χάραξη.
Ο κ. Σπίρτζης στην απάντησή του μετέφερε τις ευθύνες των καθυστερήσεων σε τρίτους: είτε στο ΤΕΕ είτε στην αντιπολίτευση. Ενώ αναφέρθηκε σε νέα καθυστέρηση των δημοπρατήσεων – από το καλοκαίρι του 2016 έφτασε στο τέλος του 2016 και τώρα στο τέλος Φεβρουαρίου 2017.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ομιλίας:
ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ
Κύριε Υπουργέ,
Έρχομαι σήμερα εδώ ως Αχαιός Βουλευτής να συμμεριστώ μαζί σας, όπως και με τους συμπολίτες μου, τις ανησυχίες που έχουμε στην Αχαΐα, αλλά και όλη τη Δυτική Ελλάδα, την Πελοπόννησο και τις Ιόνιους Νήσους για τον πολύπαθο δρόμο της Πατρών-Πύργου.
Τα διάφορα χρονοδιαγράμματα που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση για την ολοκλήρωση των δημοπρασιών –και όχι μόνο- δυστυχώς δεν επαληθεύτηκαν. Επαληθεύτηκαν όμως οι φόβοι μας.
Κύριε Υπουργέ,
Δεν ήρθαμε εδώ για να απολογηθούμε, όπως είχατε ζητήσει τον Ιούνιο του 2016, ενώπιον όλων των παραγωγικών φορέων της αυτοδιοίκησης και των συλλογικοτήτων μέσω των οποίων εκφράζαμε της ανησυχίες μας για την ολοκλήρωση του έργου. Δεν θα απολογηθούμε που σαν πολίτες εκφράζαμε τις ενστάσεις μας, σχετικά με την τμηματοποίηση της Πατρών-Πύργου.
Η αναβολή της τέταρτης δημοπράτησης –που σημειωτέων, σύμφωνα με το πρώτο σας χρονοδιάγραμμα, έπρεπε και οι οκτώ να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2016- μας βάζει σε σκέψεις για την ολοκλήρωση του έργου. Και, αλήθεια, θα θέλαμε να μάθουμε αν το τελευταίο χρονοδιάγραμμα είναι οριστικό ή αν μπορεί να αλλάξει ξανά.
Οι συμπολίτες μου και εγώ νιώθουμε ότι κολυμπάμε σε βαθιά νερά με το χρόνο να σφίγγει ασφυκτικά. Καταλαβαίνετε ότι ένας δρόμος αξίας 435 εκατομμυρίων ευρώ δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων, που όλα κι όλα έχει 700 εκατομμύρια.
Επομένως, το 2021 γίνεται ο τερματικός σταθμός, δηλαδή δεν έχει παραπέρα. Είμαστε στο «τώρα ή στο ποτέ», με το «ποτέ» να μας κλείνει το μάτι.
Και για να είμαι πιο συγκεκριμένος, ας δούμε ποια είναι τα δεδομένα που έχουμε αυτήν τη στιγμή. Έχει αναδειχθεί μειοδότης –κατά περίεργη σύμπτωση ένας και για τις τρεις δημοπρατήσεις- με πολύ υψηλές εκπτώσεις, χωρίς να υπάρχουν νομικές συμβάσεις για τα δημοπρατηθέντα κομμάτια. Επίσης, θα ήθελα να επισημάνω και την αγωνία μου για τις μεγάλες εκπτώσεις και για το κατά πόσον θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν τα έργα. Η εμπειρία έχει δείξει ότι συνήθως αυτές βολεύουν τον εργολάβο και όχι το έργο. Δεν θέλω να επεκταθώ σ’ αυτό, αλλά μακάρι στο μέλλον να διαψευστώ.
Όμως, έχουμε ακόμα πέντε διαγωνισμούς που πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Σύμφωνα με το τελευταίο χρονοδιάγραμμα, πότε θα γίνει ο καθένας από αυτούς τους διαγωνισμούς; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα του καθενός και ελαχιστοποιήσαμε την πιθανότητα να βρούμε ξανά εμπόδια στην πορεία εξέλιξης;
Και μια και μιλάμε για εμπόδια, ξέρετε καλά ότι υπάρχουν σε εκκρεμότητα οκτώ μεγάλες δικαστικές διαμάχες από απαλλοτριώσεις, όπως φυσικά και ό,τι άλλο μπορεί να προκύψει σε σχέση με τους αρχαιολογικούς χώρους που θα επιφέρουν επιπλέον χρονοκαθυστέρηση. Όμως, ο Γολγοθάς δεν σταματάει εδώ, γιατί μετά το Ελεγκτικό Συνέδριο θα πρέπει να αποφασίσει για τους μειοδότες και «να ανάψει ή όχι το πράσινο φως».
Και δεν φτάνουν όλα τα παραπάνω, αλλά ξεχνάμε και έναν άλλον παράγοντα, ο οποίος ελπίζω να μην αποβεί και μοιραίος. Πρέπει να ετοιμαστεί ο Φάκελος Μεγάλου Έργου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και κάπου εδώ ξεκινά το μέτρημα:
Τέσσερις μήνες για να μάθουμε αν το έργο θα εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα,
Τέσσερις μήνες τουλάχιστον για να γίνει η περιβαλλοντική μελέτη και η μελέτη κόστους-οφέλους.
Και εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό: Πόσο βέβαιοι είμαστε ότι το έργο θα πάρει θετική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όταν ο Φάκελος Μεγάλου Έργου ο οποίος ετοιμάζεται προβλέπει, απ’ ό,τι ξέρουμε, ένα ενιαίο έργο –αυτός ο φάκελος θα πάει στην Ευρωπαϊκή Ένωση-, ενώ στην πραγματικότητα το έργο είναι τμηματοποιημένο.
Κύριε Υπουργέ, υπάρχει δυσπιστία που ξεκινάει από τον μέχρι τώρα γνωστό μειοδότη. Και με όλα αυτά που έχουμε ζήσει τελευταία, ανησυχούμε αν θα βρει ακόμα και τα χρήματα για τις εγγυητικές καλής εκτέλεσης.
Κλείνοντας, λοιπόν, σας ρωτώ τα εξής:
- Σχετικά δημοσιεύματα κάνουν λόγο ότι τον Οκτώβρη θα ήταν έτοιμος ο Φάκελος Μεγάλου Έργου. Μάλιστα, το έργο έχει ανατεθεί στο ΥΠΟΜΕΔΙ. Σε τι στάδιο είναι, λοιπόν; Πότε θα ολοκληρωθεί; Πότε θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα για τις υπόλοιπες δημοπρατήσεις; Θα δεσμευτείτε ότι αυτήν τη φορά θα το τηρήσετε;
- Επίσης, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν θα προβείτε σε κάποια νομοθετική ρύθμιση σε σχέση με τον ν.4412/2016, ο οποίος έχει παγώσει όλες τις δημόσιες συμβάσεις και δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτα.
Σας ευχαριστώ.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Κύριε Υπουργέ,
Με διαβεβαιώσατε ότι θα μου απαντήσετε σε όλα τα ερωτήματα. Ζητήσατε και παραπάνω χρόνο. Μέχρι τώρα δεν μου απαντήσατε σε κανένα ερώτημα ούτε –το βασικότερο- για τα χρονοδιαγράμματα. Αυτό που κατάλαβα είναι ότι φταίνε οι άλλοι, οι κακοί. Αυτή ήταν η απάντηση.
Σε αυτό που δεν μου απαντήσατε είναι τι θα κάνετε στο μέλλον, για να μην μπούμε πάλι στο παιχνίδι των κακών και να μπορέσουμε να συνεχίσουμε. Γιατί αν την πατάμε συνέχεια από τους κακούς, έργο δεν θα γίνει.
Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να σας υπενθυμίσω τη σημασία του έργου για όλη τη Δυτική Ελλάδα. Τα αναπτυξιακά πλεονεκτήματα είναι τεράστια και οι ελπίδες, τις οποίες έχουν εναποθέσει πολίτες και επιχειρήσεις, είναι πάρα πολύ μεγάλες. Το ενδεχόμενο να μην υλοποιηθεί το έργο για μας δεν αποτελεί καν επιλογή. Ποιος θα πίστευε δε ότι αγωνιούμε τώρα για το έργο Πατρών-Πύργου, όταν κανονικά το έργο είναι Πάτρα-Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα; Το τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα το έχουμε ξεχάσει. Ελπίζω να μην ξεχάσουμε και το τμήμα Πάτρα-Πύργος.
Γι’ αυτό, λοιπόν, θα ήθελα να ακούσω κάτι πιο συγκεκριμένο σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα. Η αλήθεια είναι ότι λοιδορηθήκαμε λίγο-πολύ ως διαπλεκόμενοι όταν μιλήσαμε για την προκήρυξη του έργου ως ενιαίο. Αυτό που δεν καταλαβαίνετε -γιατί δεν έχετε εικόνα της δικής μας πραγματικότητας -, είναι ότι και τότε θέλαμε -και τώρα εξακολουθούμε να θέλουμε- να γίνει το έργο. Δεν μας ενδιαφέρει αν θα γίνει σε πέντε, σε δέκα ή σε πενήντα κομμάτια. Εμείς θέλουμε να γίνει το έργο. Οι ανησυχίες μας υπάρχουν γιατί ξέρουμε τα αποτελέσματα της τμηματοποίησης. Τα έχουμε δει τόσο στη μίνι περιμετρική στην Πάτρα όσο και στην Αμβρακία. Στην Αμβρακία μιλάμε για πτωχευμένους εργολάβους και νομικές δεσμεύσεις που δεν αφήνουν τα έργα να ολοκληρωθούν.
Μιλήσατε για μελέτες, κύριε Υπουργέ. Πείτε μας κάτι για τη μελέτη Μιντιλόγλι- Κάτω Αχαΐα, τη νότια χάραξη. Έχει ολοκληρωθεί; Σε ποια φάση είναι; Μήπως θα έπρεπε να δώσουμε μία τίμια και ειλικρινή απάντηση στην Επιτροπή Νότιας Χάραξης ότι το έργο ή θα γίνει ως έχει ή δεν θα γίνει έργο; Μήπως δηλαδή θα πρέπει να είμαστε λίγο πιο ειλικρινείς; Θα ήθελα μια ξεκάθαρη απάντηση.
Και πείτε μας τελικά αν το έργο αυτό είναι στις προτεραιότητές σας, γιατί εγώ προσωπικά, με συγχωρείτε κιόλας, βλέπω ότι το μεγαλύτερο ενδιαφέρον σας είναι για την υστεροφημία σας και όχι τόσο για το έργο.
Η αλήθεια είναι ότι είχαμε ένα έργο έτοιμο να δημοπρατηθεί τον Μάρτη του 2015 ως ενιαίο. Με μελέτες. Η Κυβέρνηση επέλεξε έναν άλλο δρόμο.
κ. Υπουργέ,
Δεσμευτείτε προς τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδας ότι θα υπερβείτε όλα τα προβλήματα και θα ολοκληρώσετε αυτό το τόσο σημαντικό έργο. Και ελπίζουμε να κρατήσετε τον λόγο σας. Δεν μπορούμε να κάνουμε και κάτι άλλο, άλλωστε.
Ευχαριστώ.