Το ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ. Μεσσηνίας σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ και σύμφωνα με το
επιστημονικό του πρόγραμμα, πραγματοποίησε για το έτος 2022, 332 δράσεις
πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχικής και κοινωνικής υγείας, όπου
συμμετείχαν περίπου τέσσερις χιλιάδες (4.434) παιδιά, έφηβοι, γονείς και
εκπαιδευτικοί.
ΜΑΘΗΤΕΣ Α/ΘΜΙΑΣ & Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Πιο αναλυτικά για 1.999 μαθητές της Α/βαθμιας Εκπαίδευσης, η επιστημονική
ομάδα οργάνωσε και υλοποίησε 99 βιωματικά εργαστήρια σε 26 σχολικές μονάδες
της Α/θμιας Εκπ/σης (νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία) και σε 22 σχολικές
μονάδες της Β/θμιας Εκπ/σης (γυμνάσια και λύκεια). Στο πλαίσιο των εργαστηρίων
αυτών τα παιδιά μέσα από ασκήσεις ενεργητικής συμμετοχής επεξεργάστηκαν τις
κοινωνικές τους δεξιότητές, τους φόβους τους και τις ανησυχίες τους. Σε 1.390
εφήβους πραγματοποιήθηκαν 56 εργαστήρια επικοινωνίας, όπου οι μαθητές μέσα από
βιωματικές δράσεις εξέφρασαν σκέψεις, πεποιθήσεις και προβληματισμούς πάνω σε
θέματα που τους απασχολούν σε σχέση με τον εαυτό τους, τις διαπροσωπικές τους
σχέσεις και με το μέλλον τους. Επίσης, επεξεργάστηκαν εναλλακτικές λύσεις στην
αντιμετώπιση των δυσκολιών, που μπορούν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας
θετικής αντίληψης για τη ζωή.
Πέρα από τις παρεμβάσεις στα σχολεία, το Κέντρο Πρόληψης Μεσσηνίας
υποδέχτηκε και στο χώρο του σχολεία της Μεσσηνίας, όπως το 2ο
Γυμνάσιο
Καλαμάτας το οποίο φιλοξένησε ένα πρόγραμμα Erasmus με μαθητές από άλλες
χώρες. Όλοι μαζί οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα βιωματικό σεμινάριο με θέμα «Όταν
τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους». Επίσης, το ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ. υποδέχθηκε
στο χώρο του και το 2ο
Γυμνάσιο Αιγίου, στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδρομής. Οι
μαθητές επεξεργάστηκαν τους παράγοντες που ωθούν έναν νέο στο κάπνισμα και στο
αλκοόλ, τις συνέπειες από τη χρήση των ουσιών αυτών καθώς και τις λανθασμένες
αντιλήψεις που διαμορφώνονται σχετικά με τη χρήση των ουσιών αυτών. Το
Βιωματικό Εργαστήρι έκλεισε με την συζήτηση για τους παράγοντες προστασίας και
τον τρόπο που μπορούν να καλλιεργηθούν και οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν
αποφασιστικά στην πίεση των συνομηλίκων.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΔΙΩΞΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
Σημαντική είναι επίσης η συνεργασία του Κέντρου Πρόληψης Μεσσηνίας με το
τμήμα Δίωξης Ναρκωτικών της αστυνομικής διεύθυνσης Καλαμάτας, με το οποίο
διοργανώνονται από κοινού δράσεις ενημέρωσης και έγκαιρης παρέμβασης σε
παιδιά, εφήβους, εκπαιδευτικούς και γονείς. Συγκεκριμένα, στο 2ο Λύκειο
Καλαμάτας διεξήχθη σεμινάριο με τον Διοικητή του Τμήματος της Δίωξης
Ναρκωτικών με τίτλο ”Ναρκωτικά: είδη, εξαρτήσεις και η σχέση γονέων και
μαθητών”. Το σεμινάριο απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς.
ΓΟΝΕΙΣ
Παρεμβάσεις πρόληψης πραγματοποιήθηκαν επίσης σε γονείς και σε
εκπαιδευτικούς, που μέσα από τα λόγια τους, τη στάση ζωής και τη συμπεριφορά
τους διαμορφώνουν την πορεία ζωής του παιδιού. Συγκεκριμένα για τους γονείς
πραγματοποιήθηκαν 3 βιωματικές ομάδες με συμμετοχή 50 γονέων και 28 σεμινάρια
με συμμετοχή 466 γονέων. Οι βιωματικές ομάδες αφορούν έξι (6) έως οκτώ (8)
δίωρες συναντήσεις με σταθερή συμμετοχή ατόμων, στις οποίες οι γονείς
επεξεργάζονται με ενεργητικό – βιωματικό τρόπο θέματα ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης
των παιδιών. Τα σεμινάρια από την άλλη αφορούν αυτοτελείς δίωρες συναντήσεις
και περιέχουν ενημερωτικό χαρακτήρα.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Για τους εκπαιδευτικούς της Α/θμιας και της Β/θμιας εκπαίδευσης το
ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ., πραγματοποίησε δύο βιωματικά σεμινάρια. Συγκεκριμένα, διεξήχθη
ένα σεμινάριο σε εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει το ρόλο του Συμβούλου
Σχολικής Ζωής. Το αίτημα, που προέκυψε από την εν λόγω ομάδα-στόχο αφορούσε
την προετοιμασία και εκπαίδευσή των εκπαιδευτικών πάνω σε βασικές αρχές της
επικοινωνίας με τον έφηβο μαθητή, του οποίου δίνεται η δυνατότητα να μιλήσει με
τον καθηγητή του για προβλήματα που αντιμετωπίζει και πέραν της μαθησιακής
διαδικασίας. Το βιωματικό σεμινάριο πραγματοποιήθηκε σε πέντε (5) τρίωρες
συναντήσεις. Επίσης, υλοποιήθηκε ένα σεμινάριο για δασκάλους με τίτλο «Η
Δυναμική της ομάδας-τάξης: Αντιμετωπίζοντας τις συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών».
Οι δάσκαλοι εκπαιδεύτηκαν πάνω σε θέματα δυναμικής της ομάδας, με σκοπό την
καλλιέργεια ενός θετικού κλίματος μέσα στην τάξη. Το Κέντρο Πρόληψης παραμένει
στη διάθεσή των εκπαιδευτικών και μετά το πέρας των βιωματικών σεμιναρίων για
να παρέχει τη δυνατότητα εποπτικών συναντήσεων σε εκπαιδευτικούς που υλοποιούν
βιωματικά προγράμματα με μαθητές. Η εργασία με τους σημαντικούς άλλους (γονείς
και εκπαιδευτικοί) που περιβάλλουν τα παιδιά και τους εφήβους αποτελεί για το
ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ. την ουσία της πρόληψης, καθώς εκείνοι μέσα από την καθημερινή
τους επαφή με τα παιδιά και τις σχέσεις που δημιουργούν μαζί τους, μπορούν να
αποτελέσουν πραγματικοί πυρήνες πρόληψης.