Πλησιάζει το Πάσχα και η Εκκλησία έχει αφιερώσει την Πέμπτη Κυριακή των νηστειών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (6 Απριλίου φέτος) στη μνήμη της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας «προς διέγερσιν των ραθύμων και αμαρτωλών εις μετάνοιαν», όπως γράφεται στο Συναξάρι της. (Σημειωτέον πως, όσα έχουν προσφέρει τα Συναξάρια, δεν έχει προσφέρει τίποτε άλλο στο Γένος).
Η οσία Μαρία, πριν ασκητεύσει, ζούσε από έφηβη τις περιπέτειες της «κοινής γυναίκας», όχι για το χρήμα, αλλά από ακόρεστη κτητικότητα και ξέφρενη ευχαρίστηση. Όταν, όμως, θέλησε να προσκυνήσει, στη γιορτή της υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στα Ιεροσόλυμα, το Τίμιο Ξύλο, κάποια δύναμη την εμπόδιζε να διέλθει την είσοδο του Ναού, με αποτέλεσμα να προσευχηθεί με σταθερότητα σε παρακείμενη εικόνα της Θεοτόκου, αναγνωρίζοντας την κόλαση (την «ύβριν της φύσεως») στην οποία ζούσε και λέγοντας στην Παναγία ότι ο Υιός της (ο Χριστός) ενσαρκώθηκε για τις αμαρτίες των ανθρώπων. Μάλιστα, υποσχέθηκε, ως έμπρακτη μετάνοια, την αναχώρησή της για ασκητική ζωή και έθεσε, ως εχέγγυο στο Χριστό για τη δυνατότητα προσκύνησης του Σταυρού Του, την ίδια τη Θεοτόκο. Εντέλει, η οσία με πολλούς ασκητικούς αγώνες, έφτασε σε μεγάλα μέτρα αγιότητας και έκτακτα χαρίσματα. Αναχώρησε από τον παρόντα βίο, αφότου κοινώνησε από τον αββά Ζωσιμά των Αχράντων Μυστηρίων, δηλαδή του Σώματος και του Αίματος του Χριστού.
Ίσως κάποιος να περίμενε αναλύσεις αναφορικά με τον περιπετειώδη βίο αυτής, αλλά αυτά ανήκουν σε ανθρώπους που δύνανται. Ο γράφων τα καταθέτει με το θάμβος της μαθητείας στα μεγαλεία του Θεού.