«Η παρούσα κυβέρνηση έχει επιλέξει να μιλάει με τα έργα της, με τις πράξεις της, με τις συγκεκριμένες ενέργειες των υπουργών και βουλευτών της, που φαίνονται να κάνουν τη διαφορά με το παρελθόν. Και όλα αυτά όχι σε κάποια περίοδο “δανεικής” ευημερίας, αλλά μέσα σε ένα πραγματικά καταστροφικό πλαίσιο που μας κληροδότησαν αυτοί που κυβερνούσαν μέχρι πρόσφατα τον τόπο.» Αυτό τονίζουν σε οινό δελτίο τύπου οι βουλευτές Μεσσηνίας Παναγιώτα Κοζομπόλη και Πέτρος Κωνσταντινέας και σημειώνουν: «Οι πράξεις λοιπόν λένε:
Ολοκληρώθηκε και παραδίδεται εντός των επομένων ημερών, το τελευταίο τμήμα του πρώτου αυτοκινητόδρομου της χώρας Κόρινθος-Τρίπολη- Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο- Σπάρτη.
Το έργο ξεκίνησε το 2008, αφού είχε προηγηθεί η από 31.01.2007 Σύμβαση Παραχώρησης, με την οποία το Ελληνικό Δημόσιο αναλάμβανε συνεισφορά προς τις κεφαλαιακές δαπάνες της Περιόδου Μελέτης-Κατασκευής του Έργου και Επιδότηση Λειτουργίας, με ανώτατο όριο 199 εκ. ευρώ, που θα καταβάλλονταν από το Δημόσιο στην περίπτωση που τα έσοδα της ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ, ήταν χαμηλότερα από το Όριο Κυκλοφορίας-Εσόδων.
Η οικονομική κρίση και ύφεση της ελληνικής οικονομίας από το 2009 μείωσε σημαντικά την κίνηση και στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, προβλέφθηκε από τις δανείστριες τράπεζες χρηματοδοτικό κενό και ανέστειλαν τη συνέχιση της χρηματοδότησης δηλώνοντας, ότι θα επανέρχονταν μόνο αν το Ελληνικό Δημόσιο αναλάμβανε να εγγυηθεί το όποιο χρηματοδοτικό κενό, μέχρι το ύψος των 330 εκ. Έτσι το Έργο διεκόπη, παρόλο που είχε περατωθεί σε ποσοστό 92%.
Η παρούσα κυβέρνηση διαπραγματεύθηκε εκ νέου τη σύμβαση παραχώρησης και το Δεκέμβριο του έτους 2015, υπεγράφη η αναθεωρημένη σύμβαση, σε σαφή οφέλη για το Ελληνικό Δημόσιο. Με την αναθεωρημένη Σύμβαση Παραχώρησης, οι κατασκευαστές, μεταξύ άλλων, υποχρεώθηκαν να παραδώσουν το Έργο μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2016, να παραιτηθούν από το μεγαλύτερο μέρος των αποζημιώσεων που διεκδικούσαν από το Ελληνικό Δημόσιο, ύψους 106,6 εκατομ. ευρώ και ανέλαβαν να καταβάλουν πρόσθετα ίδια κεφάλαια για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, ύψους 20 εκ. ευρώ. Η αντίθετη επιλογή, της καταγγελίας της Σύμβασης, θα δημιουργούσε σημαντικές επιβαρύνσεις αποζημίωσης των δανειστών του Έργου, πέρα από την απώλεια πόρων από τα Διαρθρωτικά Ταμεία μέσω του ΕΣΠΑ.
Επιπλέον η παραχωρησιούχος εταιρία ανέλαβε την υποχρέωση να εκπονήσει και να παραδώσει τρεις μελέτες για τον Νομό Μεσσηνίας:
α) Τη μελέτη Καλό Νερό-Τσακώνα σύνδεση με αυτοκινητόδρομο Κυπαρισσίας, προϋπολογισμού 6 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ,
β) τη μελέτη και εργασίες αναβάθμισης με παρακάμψεις της εθνικής οδού Καλαμάτας- Ρυζόμυλου, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίου ευρώ συν ΦΠΑ και
γ) τις μελέτες του οδικού άξονα Ρυζόμυλου-Πύλου, παράκαμψη Πύλου-Μεθώνης, προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίου ευρώ συν ΦΠΑ. Συνολικά με το ΦΠΑ 12.300.000 ευρώ.
Σ’ εκτέλεση της παραπάνω αναθεωρημένης συμφωνίας, ο πρώτος αυτοκινητόδρομος της χώρας, ολοκληρώνεται εντός του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος και σύντομα θα παραδοθεί στους πολίτες.
Η προμελέτη της εθνικής οδού Καλαμάτας -Ρυζόμυλου-Πύλου -Μεθώνη έχει ολοκληρωθεί και θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση, ώστε το έργο να έχει την αποδοχή της τοπικής κοινωνίας και των φορέων και να ολοκληρωθεί έγκαιρα η κατασκευαστική περίοδος, χωρίς ενστάσεις και καθυστερήσεις.
Η εκπόνηση της μελέτης του δρόμου Καλό Νερό-Τσακώνα συνεχίζεται επίσης και θα ολοκληρωθεί εγκαίρως.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών των παραπάνω έργων, θα αναζητηθούν χρηματοδοτικά εργαλεία για την υλοποίησή τους.
Γίνεται φανερό, ότι αφού δεν υπήρχαν μελέτες για τα παραπάνω έργα , αυτά δεν μπορούσαν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ. Τα υπόλοιπα είναι εμπαιγμός, όπως εμπαιγμός ήταν και η εξαγγελία της προηγούμενης κυβέρνησης Σαμαρά, για ένταξη του Καλαμάτα Ρυζόμυλου -Πύλου στο ΕΣΠΑ .
Θυμηθείτε ότι το έργο «Καλαμάτα – Ριζόμυλος» εντάχθηκε στο αμιγώς εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), δύο ημέρες πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου 2015, στις 23/1/2015, με προϋπολογισμό 70 εκ. ευρώ, όταν για να όλο το ΠΔΕ, για υποδομές σε όλη τη χώρα για κάθε είδους έργα, είχε ύψος 140 εκ. ευρώ. Η δε εγγραφή πίστωσης για το συγκεκριμένο έργο το 2015 ήταν μηδενική, πράγμα απόλυτα λογικό αφού το έργο ήταν ανώριμο γιατί δεν είχαν ολοκληρωθεί μελέτες τοπογραφικές, γεωτεχνικές κ.ά. Επρόκειτο δηλαδή για μια πράξη ένταξης έργου καθαρά ρουσφετολογική, εικονική και ανέξοδη, δύο μέρες πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 η οποία δεν μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν κέρδιζε τις εκλογές η Ν.Δ.
Θυμηθείτε ακόμη, ότι στο ΕΣΠΑ 2014-2020 χρηματοδοτούνται οδικά έργα μόνο του διευρωπαϊκού δικτύου ή οδικά έργα που συνδέουν πρωτεύουσες νομών με το διευρωπαϊκό δίκτυο. Συνεπώς το συγκεκριμένο έργο δυστυχώς δεν μπορούσε να ενταχθεί στα οδικά έργα του ΕΣΠΑ.
Μια επισήμανση για το «πακέτο Γιούνκερ». Δεν είναι ούτε πακέτο ούτε επιδότηση. Ουσιαστικά είναι μια ευνοϊκή δανειοδότηση επενδυτικών σχεδίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και αφορά έργα ιδιωτικά ή έργα που εμπλέκεται και το δημόσιο. Δηλαδή πρόκειται για έργα που παράγουν έσοδα και οδηγούν σε έργα ΣΔΙΤ ή έργα παραχώρησης. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ένταξη στο «σχέδιο Γιούνκερ» του έργου Καλαμάτα – Ριζόμυλος χωρίς διόδια δεν υπάρχει. Πολύ περισσότερο που ο δρόμος αυτός δεν είναι αυτοκινητόδρομος, ούτε ανήκει στα διευρωπαϊκά δίκτυα και επομένως δεν θεωρείται ελκυστικό έργο για ιδιωτικές επενδύσεις που απαιτεί το σχέδιο Γιούνκερ.
Η αναγκαιότητα να κατασκευαστεί ο δρόμος «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη» σύγχρονος και ασφαλής (και όχι μόνο το τμήμα «Καλαμάτα – Ριζόμυλος» για το οποίο γίνεται η «φασαρία»), είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Ο δρόμος αυτός αν υλοποιηθεί θα δώσει ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη του νομού, θα προσδώσει μεγαλύτερη εδαφική συνοχή στις περιοχές που διατρέχει και θα περιορίσει τον γεωγραφικό αποκλεισμό αστικών κέντρων και χωριών της δυτικής και νότιας Μεσσηνίας. Για να γίνει όμως αυτό, απαιτείται σχεδιασμός, επίγνωση της πραγματικότητας, γνώση των κριτηρίων επιλεξιμότητας και των περιορισμών, στην χρησιμοποίηση ευρωπαϊκών πόρων για την χρηματοδότηση έργων, όπως ο συγκεκριμένος δρόμος. Είμαστε νέοι κάποτε όλοι μας και γεράσαμε, ακούγοντας για την αναγκαιότητα αυτού του έργου. Όμως τώρα είναι η πρώτη φορά, που πραγματοποιούνται σοβαρά και συγκεκριμένα βήματα για την υλοποίησή του.
Αυτή είναι η αλήθεια και όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του περισσού. Επιχειρούν να συσκοτίσουν την αλήθεια, να μειώσουν την πρόοδο που έχει γίνει, σε συνθήκες απίστευτης δημοσιονομικής στενότητας, σε όλους τους τομείς, να διογκώσουν τα πραγματικά προβλήματα που υπάρχουν και που όπως όλοι γνωρίζουμε δεν δημιούργησε η παρούσα κυβέρνηση. Τα βήματα μπροστά είναι πραγματικά. Η οικονομία είναι σε σταθερή βάση, τα έσοδα με τα έξοδα είναι ισορροπημένα, τα σημάδια της ανάκαμψης και ανάπτυξης ορατά. Χρόνια τοπικά προβλήματα υποδομών έχουν λυθεί ή πλησιάζουν στη λύση τους. Άλλα έχουν δρομολογηθεί. Η συνεισφορά της Κυβέρνησης και των τοπικών βουλευτών στη λύση τους είναι πραγματική. Αντιλαμβανόμαστε την αμηχανία κάποιων που, παρά τις τεράστιες δυσκολίες, βλέπουν να γίνονται έργα τρία χρόνια πριν τις εκλογές, και όχι εικονικές εξαγγελίες τρεις ημέρες πριν! Όλοι κρινόμαστε.»