Πίσω στην αναθεώρηση του σχεδιασμού για τα απορρίμματα

skoupidia14Λήγει σήμερα η προθεσμία που είχε δοθεί στις περιφέρειες προκειμένου να αναθεωρήσουν τον σχεδιασμό τους για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Το πιθανότερο βέβαια είναι ότι θα δοθεί μια σύντομη παράταση, καθώς μόλις έξι σχέδια βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Ωστόσο από την έγκαιρη «ευθυγράμμιση» των περιφερειακών με τον εθνικό σχεδιασμό για τη διαχείριση απορριμμάτων εξαρτάται το κατά πόσον οι περιφέρειες θα μπορέσουν να εντάξουν στο νέο ΕΣΠΑ έργα για τα σκουπίδια.

Η αναθεώρηση του εθνικού σχεδιασμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων το καλοκαίρι έγινε υπό καθεστώς αφόρητης χρονικής πίεσης. Τα σχέδια για τη διαχείριση των απορριμμάτων σε επίπεδο περιφερειών (ΠΕΣΔΑ) θα έπρεπε να έχουν όλα αναθεωρηθεί βάσει του νέου εθνικού σχεδιασμού έως σήμερα, προκειμένου να προετοιμαστούν τα έργα που προβλέπουν για να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ (χωρίς αναθεωρημένο ΠΕΣΔΑ δεν μπορούν, λόγω του όρου της αιρεσιμότητας). Ωστόσο μόνο η Κρήτη έχει αναθεωρήσει το σχέδιό της, ενώ έχουν υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος για γνωμοδότηση της Αττικής, της Θεσσαλίας, του Βόρειου Αιγαίου, της Ηπείρου και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Περιφέρεια Κρήτης έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ δύο μονάδων στο Αμάρι (Ρέθυμνο) και τη Χερσόνησο (Ηράκλειο).

Οι λόγοι που δεν είναι έτοιμοι οι περιφερειακοί σχεδιασμοί είναι πολλοί. Κατ’ αρχήν, ο χρόνος ήταν ελάχιστος. Επιπλέον σε κάποιες περιφέρειες (κυρίως όσες είχαν προγραμματισμένα έργα ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα τα οποία ακυρώθηκαν) υπάρχει μεγάλη αντίδραση στον νέο εθνικό σχεδιασμό και είναι αμφίβολο ότι τα αντίστοιχα ΠΕΣΔΑ θα προχωρήσουν (ή οι συγκεκριμένες περιφέρειες θα προσφύγουν στο ΣτΕ για την ακύρωση του ΕΣΔΑ).

Παράλληλα, παραμένει το μεγάλο «αγκάθι» του κλεισίματος των παράνομων χωματερών. Στην Πελοπόννησο, παρά την περί του αντιθέτου προσπάθεια των υπουργείων Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, ο διαγωνισμός για την αποκατάσταση των χωματερών προχωρά με πολύ αργούς ρυθμούς, ενώ ελάχιστοι δήμοι έχουν αξιοποιήσει τα 11 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν για να αναζητηθούν προσωρινές λύσεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων τους (λ.χ. κομποστοποιητές), μέχρι την εφαρμογή του νέου σχεδιασμού.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το νέο ΕΣΠΑ δεν θα χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση χωματερών και έτσι όσα έργα δεν ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να πληρωθούν από εθνικούς πόρους. Το γεγονός αυτό φέρνει ακόμα έναν πονοκέφαλο στο ΥΠΕΚΑ, καθώς πολλές αποκαταστάσεις χωματερών, όπως και άλλα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, «κόλλησαν» λόγω capital controls. Σε όλα αυτά έρχεται στις 2 Δεκεμβρίου να προστεθεί η δεύτερη δόση του «ευρω-προστίμου» για τις χωματερές. Το ερώτημα που προκύπτει πλέον είναι αν το ΥΠΕΚΑ θα «αφήσει» τελικά το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου να προχωρήσει, ή θα επιμείνει στην αρχική του θέση.

kathimerini.gr