Γράφει ο Γιάννης Χριστόπουλος*
Έχουν περάσει 20 περίπου χρόνια από τότε που άρχισε η συζήτηση για την πολεοδόμηση σε Ασπρόχωμα – Βέργα – Μικρή Μαντίνεια
Η Μελέτη Εφαρμογής Ασπροχώματος είναι ζήτημα με πολλές παραμέτρους:επιστημονικούς–περιβαλλοντικούς-κοινωνικούς-πολιτικούς-οικονομικούς που οφείλουμε να πάρουμε σοβαρά υπόψη στη διαμόρφωση της απόφασης με πιο νομοθετικό πλαίσιο θα προχωρήσει.
Η Δημοτική Αρχή σε αυτό το θέμα όπως και σε σημαντικές επιλογές, καθοριστικές για το μέλλον του δήμου μας, με κορυφαία το Γ.Π.Σ. και τη Ναυαρίνου, πορεύεται χωρίς πυξίδα χωρίς στρατηγική και έχει μοναδικό γνώμονα προσωρινά μικροπολιτικά οφέλη.
Διανύει την τρίτη θητεία της, και για το Ασπρόχωμα ενώ χύνει φραστικούς ποταμούς κροκοδείλιων δακρύων μιλώντας για χαβούζες, στην πραγματικότητα απλώς παρατηρεί τη νέα είσοδο ΄΄ καρμανιόλα ΄΄, -ιδιαίτερα από τη διασταύρωση της Μεσσήνης έως τα φανάρια- , τους ανεξέλικτους σκουπιδότοπους, την ρύπανση των ρεμάτων και τάφρων, τους τόνους λυματολάσπης, την απουσία αντιπλημμυρικών και αντιπυρικών έργων, το σχολείο ΄΄ γκέτο ΄΄ όπου το 80% του μαθητικού πληθυσμού είναι τσιγγανάκια, σε κτίριο παράπηγμα;
Ποιές ουσιαστικές παρεμβάσεις έκανε για την αντιμετώπιση των παραπάνω, για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων ; για την αισθητική αναβάθμιση της βασικής εισόδου της πόλης;
Χαρακτηριστικά παραδείγματα μικροπολιτικής της δημοτικής αρχής για την πολεοδόμηση του Ασπροχώματος αποτελούν:
- Το 2008 προχωρά στη σύσταση διαπαραταξιακής επιτροπής. Σκοπός ήταν να μελετήσουν , να ερευνήσουν και να προτείνουν αν η πράξη εφαρμογής σε Ασπρόχωμα, Βέργα και Μικρή Μαντίνεια προχωρήσει με τον νόμο 1337 του 1983 ή τον 2508 του 1994. Η σύσταση της Επιτροπής έμεινε στα χαρτιά είχε μόνο επικοινωνιακό χαρακτήρα.
- To 2012 ξεκινά με πρωτοβουλία της η δημοπράτηση του έργου με πρόβλεψη μάλιστα του ελλείμματος στα 200 στρέμματα, καθυστερεί στο τέλος εγκαταλείπει και δεν εντάσσει την πολεοδομική μελέτη στο Ν. 2508/97.
- Το 2014 ενώ γνώριζε επακριβώς το έλλειμμα της κοινόχρηστης γης, 128 στρεμ., αδιαφόρησε και δε ζήτησε την ένταξη της μελέτης στο νόμο 2508/97, που προέβλεπε μικρότερη εισφορά από το Ν. 4315/2014 και μεγαλύτερη από το Π.Δ. ΄85.
Επιτέλους, κάποτε πρέπει να τελειώσει αυτή η κατάσταση.
Έχουμε σήμερα να επιλέξουμε και να γνωμοδοτήσουμε στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, μεταξύ του Π.Δ. 20.8.85 (Φ.Ε.Κ. 414 Δ/85) που εισηγείται η Δημοτική Αρχή δια του αρμόδιου Αντιδημάρχου του Δήμου Καλαμάτας! και που αποτελεί Ομόφωνη Απόφαση (3/2016) της Τ.Κ. Ασπροχώματος αλλά και της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής και του Ν. 4315/2014 που αποτελεί άποψη της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, υπηρεσίας του Δήμου Καλαμάτας αλλά και θέση της Ν.Ε. του Τ.Ε.Ε. Πελοποννήσου, μέλους του Τ.Ε.Ε. επιστημονικού συμβούλου της πολιτείας.
Μελετώντας όλες τις παραμέτρους διαπιστώνουμε :
- Με το Προεδρικό Διάταγμα του ’85 θα υπάρχουν μικρές εισφορές και έλλειμμα γης 120 -130 περίπου στρεμμάτων. Σύμφωνα με τη μελέτη του τεχνικού γραφείου Γεωργούλα Αθ. μπορούν να καλύπτουν από τους κατοίκους με εισφορά γης αντί χρήματος.
- Με το Ν. 4315/2014, προβλέπονται εισφορές δυσβάστακτες λόγω υπολογισμού τους με την αντικειμενική αξία που είναι 3 φορές πάνω από την εμπορική, θετικό είναι πως εκμηδενίζει το έλλειμμα γης και δημιουργεί και περίσσευμα περίπου 40 στρεμμάτων
- Με το Π.Δ. του ’85 και σύμφωνα με τη θέση της Δνσης Πολεοδομίας , υπάρχει το ενδεχόμενο η πολεοδομική μελέτη να ακυρωθεί εφόσον ο Δήμος αδρανήσει, με δεδομένο ότι με τον τελευταίο νόμο, μετά την πενταετία τα δεσμευμένα οικόπεδα αποδεσμεύονται.
- Με το Π.Δ. του ’85 σαφέστατα μειώνονται οι κοινόχρηστοι χώροι και επηρεάζεται η ποιότητα ζωής των κατοίκων .
- Με την πολεοδομική μελέτη προβλέπονται υπερβολικοί κοινόχρηστοι χώροι π.χ. 22 πλατείες, 6 γήπεδα, 3 πάρκα, 2 πολιτιστικά κέντρα,1 Γυμνάσιο- Λύκειο, 5 Παιδικές χαρές, 3 Εκκλησίες, κ.λ.π., διαπιστώνει κανείς πως τέτοιες προβλέψεις δεν εφαρμόζονται σε καμιά περίπτωση και μέσα στην πόλη της Καλαμάτας.
ΟΙ ενστάσεις των επιστημόνων για πολλές προβλέψεις του Π.Δ. του ΄85 σχετικά με την προοπτική της περιοχής δεν μπορεί να μας αφήνουν αδιάφορους. Η χρήση γνωματεύσεων επιστημονικών φορέων δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται από το δήμο κατά περίσταση.
Η συνέχεια του κράτους απαιτεί όμως να δείξουμε συνέπεια σε μια διαδικασία που ξεκίνησε το 1999, προσαρμοσμένη σε συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, σε ομόφωνες αποφάσεις προηγούμενων δημοτικών , κοινοτικών και τοπικών συμβουλίων και το κυριότερο οι κάτοικοι σε αυτή την κατεύθυνση είχαν προσαρμοσθεί και επενδύσει. Η πολιτεία λαμβάνοντας υπόψη ότι έχουν ξεκινήσει μια σειρά διαδικασίες αφήνει το περιθώριο επιλογής της νομοθεσίας εφαρμογής της μελέτης προκειμένου να διευκολύνει την ολοκλήρωσή της.
Θα ήταν ιδανικό να προχωρήσουμε με τη νέα νομοθεσία αλλά φαίνεται ξεκάθαρα πως χωρίς τη βούληση των κατοίκων και με τις υπερβολικές επιβαρύνσεις που προβλέπει δεν θα προχωρήσει τίποτα με αποτέλεσμα τη συνεχή υποβάθμιση της περιοχής, την διαιώνιση του ζητήματος, την πολεοδομική αναρχία και τη δημιουργία τετελεσμένων.
Η προσπάθεια μονοπώλησης της περιβαλλοντικής ευαισθησίας και ενδιαφέροντος δια την ποιότητα ζωής των κατοίκων θυμίζει τους στίχους: ‘’ φοβάμαι για αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα’’
Η δημοτική αρχή απαιτείται να αναλάβει την ευθύνη περαιτέρω μείωσης του ελλείμματος γης και εξεύρεσης κοινόχρηστων χώρων απαραίτητων για την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Να αναλάβει την ευθύνη αντιμετώπισης των μεγάλων προβλημάτων που θα προκύψουν στην εφαρμογή του . Οι κάτοικοι να συμβάλλουν αποφασιστικά με εισφορά γης.
Οφείλουμε να δείξουμε σεβασμό στις αγωνίες των κατοίκων για το μέλλον της περιοχής και την προάσπιση της περιουσία των καθώς και στον αγώνα των προέδρων και των συμβουλίων της κοινότητας για την ανάγκη πολεοδόμησης της περιοχής.
Ας ξεκινήσουμε τώρα !
Ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας, πολιτεία-Δήμος-κάτοικοι, και να εργασθούμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ προκειμένου να ξεκινήσει και να διαμορφωθεί η είσοδος της πόλης μας ,το Ασπρόχωμα, σε μια καλαίσθητη περιοχή με υποδομές που θα προσφέρει ξεχωριστή ποιότητα ζωής στους κατοίκους, θα εντυπωσιάζει θετικά τους επισκέπτες και θα τους προδιαθέτει για το τι θα συναντήσουν στην πόλη μας.
*Δημοτικός Σύμβουλος Καλαμάτας