Προκήρυξη ειδικού προγράμματος ΕΣΠΑ & ρυθμίσεις στους αναπτυξιακούς νομούς  για τους πλημμυροπαθείς ζητά ο Π. Ξεροβάσιλας

Την προκήρυξη ειδικού προγράμματος ΕΣΠΑ 2014-2020 και την σχετική ρύθμιση στο πλαίσιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου για τις πληγείσες επιχειρήσεις, από τη θεομηνία της Τετάρτης 7ης Σεπτεμβρίου 2016, στην Πελοπόννησο, αλλά και την ρύθμιση συγκεκριμένων θεμάτων που σχετίζονται με επενδύσεις ΕΣΠΑ και παλιών Αναπτυξιακών Νόμων και υπάρχει αιτιώδης συνάφεια ζημίας και φυσικής καταστροφής, θέτει με επείγουσα Επερώτηση της η “Πελοποννησιακή Ένωση”.
kserobasilas
Η επείγουσα Επερώτηση που υπογράφει ο επικεφαλής και περιφερειακός σύμβουλος Μεσσηνίας του συνδυασμού Π. Ξεροβάσιλας, θέτει στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου συγκεκριμένα ερωτήματα και προτείνει την έγκριση συγκεκριμένων ρυθμίσεων για επενδυτικά θέματα και επιχειρήσεις, με προϋπόθεση την συνεργασία Κυβέρνησης και Περιφέρειας, μετά από συγκεκριμένη απόφαση του Π.Σ.. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να  επέλθει η αναγκαία συνδρομή σε επενδυτές και επιχειρήσεις, πέραν της αποζημίωσης με το καθεστώς αποζημιώσεων, προκειμένου να μπορέσουν οι πληγείσες επιχειρήσεις να επιστρέψουν στην τοπική αγορά εργασίας.

Όσον αφορά τις καταστροφικές ζημίες των “απλών” Πολιτών και των Νοικοκυριών η επείγουσα Επερώτηση δέχεται ότι δεν μπορεί αυτή την ώρα να γίνουν περισσότερα από όσα προβλέπει το ισχύον καθεστώς αποζημιώσεων, γιατί αυτό θα μπορούσε να καθυστερήσει τη επείγουσα διαδικασία καταγραφής ζημιών και καταβολής των αποζημιώσεων, αλλά ζητάει σειρά πρωτοβουλιών εκ μέρους της Περιφέρειας για την καλύτερη πληροφόρηση του κόσμου για τις λεπτομέρειες αποζημίωσης τους, που θα κάνουν και καλύτερες και δικαιότερες οι αποζημιώσεις των δικαιούχων, καθώς επίσης και επιτάχυνση των ελέγχων – καταγραφών.

Αναλυτικά η Επείγουσα Ερώτηση:

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

της “ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ”

Καλαμάτα Τρίτη, 13 Σεπτεμβρίου 2016

ΘΕΜΑ:

  1. Ίδρυση / θεσμοθέτηση ειδικού προγράμματος ενίσχυσης / επιδότησης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, για τις πληγείσες επιχειρήσεις, από τη θεομηνία της Τετάρτης 7ης Σεπτεμβρίου 2016, στην Πελοπόννησο
  2. Ρυθμίσεις για ζημίες σε ολοκληρωμένες ή σε ολοκλήρωση επενδύσεις ΕΣΠΑ και προηγούμενων Αναπτυξιακών Νόμων

Οι συνέπειες της επέλευσης της φυσικής καταστροφής (θεομηνίας) της Τετάρτης 7ης Σεπτεμβρίου 2016 στις πλημμυροπαθείς περιοχές της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι κοινά αποδεκτό, από όλους τους αρμόδιους φορείς, ότι είναι ανάλογες τουλάχιστον με εκείνες που κατάφεραν στο παρελθόν καταστροφικοί σεισμοί ή/και πυρκαγιές.

Οι καταστροφές για τους πληγέντες κατοίκους/νοικοκυριά είναι “ανυπολόγιστες” κατά την συνήθη πολιτική έκφραση, αλλά επείγει να υπολογιστούν επακριβώς με τον καλύτερο και δικαιότερο τρόπο, το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου να αρθούν μερικώς τουλάχιστον οι συνέπειες τους, καθώς αφορούν την ελάχιστη απαιτούμενη αξιοβίωτη καθημερινότητα εκατοντάδων απλών πολιτών, που δέχθηκαν το χτύπημα της θεομηνίας ως αποτέλεσμα των “εκ των προτέρων πολιτικών”, πέραν από τον έκτακτο και υπερφυσικό χαρακτήρα του γεγονότος. Ομοίως, καταγράφονται καταστρεπτικές συνέπειες, που απειλούν την βιωσιμότητα οικονομικών μονάδων όλων των κλάδων της επιχειρηματικότητας, την συνέχιση της λειτουργίας τους και την συντήρηση της απασχόλησης, και χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, προκειμένου να αποσοβηθεί μια περαιτέρω επιδείνωση των τοπικών οικονομιών.

Δεν αμφισβητούμε εκ των προτέρων ότι και η Κυβέρνηση και η Περιφέρεια Πελοποννήσου θα αναλάβουν την αναλογούσα ευθύνη και πρωτοβουλία για την  επανόρθωση των ζημιών που προκάλεσε η θεομηνία, στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, με βάση τα υπάρχοντα καθεστώτα ενισχύσεων / αποζημιώσεων, τα υφιστάμενα ιδεολογικο-πολιτικά… κοιτάσματα / αποθέματα και με τα υφιστάμενα μέσα.

Βεβαίως, κάποια στιγμή, ως “των φρονίμων τα παιδιά”, φρονούμε πως θα πρέπει ως Περιφέρεια, στο μέτρο πάντα των δυνατοτήτων μας, να προκαλέσουμε και να συμβάλλουμε, με βάση και τις αρμοδιότητες μας, σε ένα αναγκαίο και ικανό διάλογο, προβληματισμό και διατύπωση προτάσεων, για ένα νέο σύγχρονο πολιτικό, θεσμικό και επιχειρησιακό πλαίσιο το οποίο πρέπει να διέπει την “προληπτική πολιτική”, προς όφελος του εντολέα Πολίτη, ιδία για την πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση ανάλογων καταστροφών από “πολιτική αμέλεια”. Κατά γενική ομολογία, με αδιάσειστο αποδεικτικό στοιχείο τις σαφείς ιστορικά και διακυβερνητικά πολιτικές αλλά και αυτοδιοικητικές αλληλοκατηγορίες, υφίστανται ακόμα και πολιτικές ευθύνες για την έλλειψη προληπτικών πολιτικών. Οι στίχοι του… Κηλαηδόνη “για όλα φταιν… οι προηγούμενοι και οι επόμενοι”, δεν μπορούν ακόμα να αποτελούν την μοναδική πολιτική απάντηση… Δεν φθάνει! Μέχρι τότε (που δεν πρέπει να είναι, ως συνήθως, σε πολιτικό αόριστο χρόνο, “ποτέ”), προτεραιότητα έχει η άμεση αντιμετώπιση με “ό,τι έχουμε τώρα”.

Σε αυτό το πολιτικό και λογικό πλαίσιο κινείται και η παρούσα επίκαιρη και επείγουσα Επερώτηση μας, που σκοπό έχει κυρίως την διευκρίνηση / πληροφόρηση αλλά και υπογράμμιση κρίσιμων σημείων / αναγκών προς ρύθμιση, που συγγνωστά είναι πολύ πιθανόν να αγνοούνται στην πλημμυρίδα αντιμετώπισης άμεσων και επειγόντων καθημερινών περιστατικών εκτάκτου ανάγκης ή να διαλάθουν της προσοχής / γνώσης σας. Και τούτο, επειδή, όσον αφορά τις ζημίες των νοικοκυριών αλλά και εν πολλοίς των επιχειρηματικών φορέων, είναι βέβαιο ότι θα ακολουθηθεί η … πεπατημένη (όχι κατ’ ανάγκη και πάντα κακή) διαδικασία, δηλαδή εκείνη που ρύθμισε πρόσφατες και απώτερες ανάλογες έκτακτες καταστάσεις, επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον στο υφιστάμενο καθεστώς ρυθμίσεων / αποζημιώσεων του επιχειρηματικού κόσμου και σε συγκεκριμένη κρίσιμη περιπτωσιολογία (επιδοτούμενα επενδυτικά σχέδια), όπου διακρίνουμε την ανάγκη ρύθμισης ή και βελτίωσης.

Έτσι, όσον αφορά τα νοικοκυριά (αλλά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις) που επλήγησαν, κατανοούμε ότι είναι πολύ δύσκολο να συμπληρωθεί άμεσα αυτή τη στιγμή το καθεστώς ενισχύσεων/αποζημιώσεων, χωρίς μάλιστα να καθυστερήσει η επείγουσα διαδικασία επανορθώσεων, προκειμένου ο κόσμος να επανέλθει σε κάποιο βαθμό (γιατί απόλυτα θα αργήσει πάρα πολύ) στην πρότερη καθημερινότητα. Γι’ αυτό άλλωστε και θίγουμε το θέμα της ανάγκης, μετά τις επανορθώσεις “με ό,τι έχουμε σήμερα”, να συμβάλουμε ως Περιφέρεια στην … προληπτική πολιτική της έγκαιρης συζήτησης και εκσυγχρονισμού του καθεστώτος αποζημιώσεων, δηλαδή στην διαβούλευση και συμφωνία “εκ των προτέρων (και όχι εκ των υστέρων ή αναλογικών) καθεστώτων αποζημιώσεων”. Παρά ταύτα, ερωτήματα που τίθεται από την εμπειρία μας και τις επαφές μας με τους πληγέντες Πολίτες (αλλά και τους επιχειρηματίες) και μπορούν να απαντηθούν άμεσα είναι:

  1. Δεν χρειάζεται περισσότερη, ποιό λεπτομερής ενημέρωση πληγέντων Πολιτών / Νοικοκυριών (και επιχειρηματιών) για την ακριβή διαδικασία και μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθήσουν για την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη επανόρθωση των ζημιών που υπέστησαν; Πως μπορεί ο… “απλός” Πολίτης (αλλά και η μικρομεσαία επιχείρηση) να κατανοήσει -μέσα από απλούστατες ανακοινώσεις/προσκλήσεις κατάθεσης δηλώσεων- την αναγκαία και ικανή διαδικασία που επιβάλλεται από Ευρωπαϊκή και Εθνική Νομοθεσία; Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι Πολίτες / Νοικοκυριά (και Επιχειρήσεις) δεν έχουν αντιληφθεί την επιβαλλόμενη διαδικασία και τον τρόπο συμπληρωματικής αναλυτικής δικής τους τεχνικής και εμπεριστατωμένης καταγραφής για να αποζημιωθούν αναλογικότερα και, άρα, και δικαιότερα; Πως π.χ. μπορεί να απαιτηθεί από τον “απλό” Πολίτη (και την μικρομεσαία επιχείρηση) η κατανόηση του όρου “(καταγραφή για μηχανήματα και εξοπλισμό) με την τροποποιημένη μέθοδο αξίας αγοράς”;
  2. Δεν γίνεται να συγκροτηθούν κλιμάκια καταγραφών “διακλαδικά” και όχι πολυπληθή “τομεακά” (ακόμα και από 4 άτομα, ένα καταγραφέα και 3 συνοδούς!), π.χ. ένα κλιμάκιο ΠΣΕΑ για καταγραφές αποζημιώσεων εξοπλισμού, άλλο κλιμάκιο ΤΑΣ για καταγραφές αποκατάστασης κτιριακών εγκαταστάσεων, κτλ, που καθυστερούν τη διαδικασία ολοκλήρωσης των καταγραφών, εξαντλούν την υπομονή και το κουράγιο των πληγέντων και επιμηκύνουν την μερική έστω ανακούφιση τους;

Όσον αφορά τώρα τα σπανιότερα περιπτωσιολογικά ερωτήματα, που αφορούν σε επενδύσεις ΕΣΠΑ και Αναπτυξιακού Νόμου, αυτά είναι:

  1. Τι προβλέπεται -εάν προβλέπεται- σύμφωνα πάντα με το καθεστώς ενισχύσεων / αποζημιώσεων, για επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο ή και σε Πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2007-2013 και έχουν “κλείσει” την επένδυση τους (πιστοποίηση και πληρωμή ενίσχυσης), πριν την θεομηνία, ως προς την τήρηση των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων τους, οι οποίες απαιτούν κατ’ ελάχιστον συνέχιση λειτουργίας της μονάδας, ιδιοκτησία των ενισχυμένων επενδυτικών παγίων και τήρηση υποχρεώσεων απασχόλησης;
  2. Τι προβλέπεται για τις επενδύσεις που έχουν περατώσει μέρος της υπαχθείσας επένδυσης τους (στον Αναπτυξιακό κυρίως ή και σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ), έχουν πιστοποιηθεί οι επενδυτικές δαπάνες κατά 50% (όπως προβλέπεται), αλλά η θεομηνία τις… πρόλαβε στο τελευταίο χρονικό διάστημα εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης της επένδυσης τους (για τον Αναπτυξιακό Νόμο μέχρι τον Μάρτιο του 2017; Πως θα γίνει η πιστοποίηση των δαπανών, μέχρι την ολοκλήρωση, που ενώ αποδεδειγμένα (τιμολόγια κατασκευής ή αγοράς παγίων στοιχείων) είχαν υλοποιηθεί τις… πήρε το ποτάμι; Και, επίσης, πως θα ρυθμιστούν επίσης οι μακροχρόνιες υποχρεώσεις τους;
  3. Τι προβλέπεται για, μετά την αποζημίωση, ενίσχυση των επιχειρήσεων που επλήγησαν, προκειμένου να επανορθώσουν τις ζημίες και να τεθούν πάλι σε λειτουργία, με δεδομένο ότι:

* μόνο με την προβλεπόμενη αποζημίωση της τάξης του 30% επί του προϋπολογισμού των παγίων στοιχείων που καταστράφηκαν δεν είναι δυνατή η συνέχιση λειτουργίας επιχειρήσεων, που δεν διαθέτουν ίδια κεφάλαια, πολλώ δε μάλλον να επιστέψουν πιθανόν ενισχύσεις, λόγω μη εκπλήρωσης συμβατικών τους υποχρεώσεων.

* δεν υπάρχει σήμερα ικανή ρευστότητα – ίδια κεφάλαια στην πλειοψηφία των πληγεισών επιχειρήσεων για να συμπληρώσουν το υπόλοιπο 70% του απαιτούμενου προϋπολογισμού επανόρθωσης των γεγενημένων ζημιών

* οι τράπεζες παραμένουν … κλειστές, ακόμα και για τους πιο “καθαρούς” πελάτες τους, που θα αιτηθούν ξένα κεφάλαια (δάνεια), και θα παραμείνουν… κλειστές για τους περισσότερους ακόμα και μετά την ανακοίνωση των όποιων Ταμείων Συμμετοχών, Εγγυοδοσίας και λοιπών χρηματοδοτικών εργαλείων, μέχρι την αλλαγή / βελτίωση των σημερινών οικονομικών συνθηκών;

  1. Για τους αμέσως προηγούμενους -αμέσως παραπάνω- λόγους, υιοθετείτε ή όχι την πρόταση της παράταξης μας για διαβούλευση της Περιφέρειας με τα αρμόδιο / συναρμόδια υπουργεία για την σύσταση ειδικού επενδυτικού προγράμματος στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 ή, εάν αυτό είναι δύσκολο και χρονοβόρο, την πρόβλεψη κριτηρίων προτεραιότητας για τις πληγείσες επιχειρήσεις (π.χ. ειδική και διακεκριμένη μοριοδότηση), με συμπλήρωση των κανονισμών υφισταμένων προγραμμάτων που πρόκειται να “τρέξουν”;
  2. Τέλος, καθώς στις περιφέρειες της χώρας εκχωρούνται αρμοδιότητες που αντιστοιχούν περίπου στο 37% των πόρων του νέου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) 2014-2020, για ένα σύνολο αναπτυξιακών παρεμβάσεων, δημόσιων και ιδιωτικών, θα εξετάσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου τη δυνατότητα κατά προτεραιότητα ενίσχυσης των πληγεισών επιχειρήσεων αγροτο-κτηνοτροφικής κατεύθυνσης;

Παρακαλούμε, λόγω των κρίσιμων σημείων που θίγονται να συζητηθεί η παρούσα Επερώτηση μας διακεκριμένα ή στο πλαίσιο της σχετικής συζήτησης που θα διεξαχθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Τετάρτης, 14ης Σεπτεμβρίου 2016.