Υπογράφηκε η σύμβαση για τον προαστιακό Πάτρα – Κ. Αχαΐα

pde56«Ένα εμβληματικό συγκοινωνιακό έργο για την οικονομική ζωή, την τουριστική ανάπτυξη, και την προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής, αλλά και για την ποιότητα ζωής των πολιτών μας, ξεκινά» ανέφερε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας κατά τη υπογραφή της σύμβασης για την υλοποίηση του έργου «Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής και των τεχνικών στη μετρική γραμμή Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών στο τμήμα από Άγιο Ανδρέα μέχρι Κάτω Αχαΐα», που έγινε σήμερα το απόγευμα στα γραφεία του ΟΣΕ στην Αθήνα μεταξύ του Προέδρου του ΟΣΕ Γιώργου Αποστολόπουλου, του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ Κώστα Πετράκη και του Αναδόχου, παρουσία του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας.

Πρόκειται για το ένα από τα δύο υποέργα που συνθέτουν την συνολική επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από την Πάτρα μέχρι και την Κάτω Αχαΐα και αφορά την εργολαβία για τη συντήρηση εντοπισμένων τμημάτων των υφισταμένων σιδηροδρομικών γραμμών, καθώς επίσης και η επισκευή / συντήρηση των στάσεων μεταξύ του τμήματος Άγιος Ανδρέας – Κ. Αχαΐα.

«Από τη πρώτη στιγμή θέσαμε την επέκταση του Προαστιακού ως βασική μας προτεραιότητα για την οποία εργαστήκαμε σκληρά και επίμονα. Οι άσχημες συγκυρίες και οι αντιξοότητες, ιδίως του περασμένου καλοκαιριού, δεν μας λύγισαν, αλλά μας έκαναν να παλέψουμε πιο επίμονα. Και δικαιωθήκαμε. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε έργα που είναι παραγωγικά και εξυπηρετούν τους πολίτες. Ο Προαστιακός είναι ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης, αλλά και ένα μέσο μαζικής μεταφοράς που πρωτίστως εξυπηρετεί τον απλό πολίτη, τον εργαζόμενο, τον φοιτητή, τον άνεργο» υπογράμμισε με νόημα ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας και συμπλήρωσε: «Σήμερα χαμογελάμε και από αύριο σηκώνουμε τα μανίκια και ριχνόμαστε ξανά στη δουλειά. Είναι ένα έργο ‘σημαία’ που χρηματοδοτείται από το νέο ΠΕΠ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Ανταποκρινόμαστε στο πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, καθώς υπάρχουν αυξημένες απαιτήσεις για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση από/προς την ΒΙ.ΠΕ. Πατρών, από/προς Πάτρα και νέο Λιμάνι. Επίσης, η περιοχή της Δυτικής Αχαΐας έχει αγροτικό και τουριστικό ενδιαφέρον, ενώ συγκεντρώνει και μεγάλο αριθμό παραθεριστικών / εξοχικών κατοικιών.

Θέλω να ευχαριστήσω τον ΟΣΕ – και ιδίως τον πρόεδρο Γιώργο Αποστολόπουλο, αλλά και τον προηγούμενο πρόεδρο Παναγιώτη Θεοφανόπουλο. Από τη πρώτη στιγμή αγκάλιασαν το όραμά μας και υπήρξαν βασικοί μας συνεργάτες, ώστε το έργο να πάρει σάρκα και οστά».

Το υποέργο 1 «Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής και των τεχνικών στη μετρική γραμμή Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών στο τμήμα από Άγιο Ανδρέα μέχρι Κάτω Αχαΐα» είχε δημοπρατηθεί στις 24 Μαΐου 2016 και η διαδικασία ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις 3 μήνες, χρόνος ρεκόρ για τέτοιου είδους έργα, και αποτελεί την πρώτη ένταξη στο νέο ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Ιουνίου δόθηκε και η θετική για τη δημοπράτηση και του υποέργου 2 «Προμήθεια και Εγκατάσταση τριάντα (30) νέων αυτομάτων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) και αποκατάσταση λειτουργιάς δύο (2) υφιστάμενων στο υπό αναβάθμιση τμήμα γραμμής του Προαστιακού Πατρών από Αγ. Ανδρέα έως Κ. Αχαΐα» και αναμένεται η διακήρυξη να είναι στον «αέρα» μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.

Σε τροχιά σχεδιασμού η ειδική τουριστική γραμμή Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία

Δεύτερο σημαντικό θέμα που τέθηκε στη συνάντηση με την ηγεσία του ΟΣΕ από τον Περιφερειάρχη Απόστολο Κατσιφάρα είναι η αναβαθμισμένη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία, η οποία υπολειτουργεί εδώ και τόσα χρόνια, και η οποία μπορεί να συνδέσει την κρουαζιέρα με την Αρχαία Ολυμπία, αναβαθμίζοντας συνολικά την οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

«Είναι ένα μείζονος σημασίας ζήτημα για τη Δυτική Ελλάδα και ιδίως για την Ηλεία. Η γραμμή έχει μια ιστορία 100 ετών και έχει όλα τα φόντα για να λειτουργήσει ως ειδική τουριστική γραμμή, όπως ο Οδοντωτός και το τρενάκι του Πηλίου» ανέφερε ο κ. Κατσιφάρας συμπληρώνοντας ότι «Συζητήσαμε τη δυνατότητα να εντάξουμε τη δημιουργία της ειδικής τουριστικής γραμμής, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) του άξονα ‘Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία’». Θέλουμε ένα σύγχρονο και ‘έξυπνο’ τρένο, όπου τα βαγόνια εκτός της μεταφοράς επιβατών θα λειτουργούν για να προβάλλονται συνδυαστικά τα τοπικά προϊόντα, το περιβάλλον, το τουριστικό προϊόν και ο πολιτισμός της Ηλείας».

Στη συνάντηση συμμετείχε και ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ηλείας Γιώργος Γεωργιόπουλος, ο οποίος ανέφερε για το θέμα: «Στόχος μας είναι να επιτύχουμε αύξηση της επισκεψιμότητας στον Πύργο και στην Αρχαία Ολυμπία, με τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την τοπική Οικονομία. Σε συνδυασμό με το έργο ‘Κατασκευής Οδού Λαστέικα – παράκαμψη Αγίου Ιωάννη – Κατάκολο’ που εντάχθηκε πρόσφατα στην ΟΧΕ ‘Κατάκολο – Πύργος – Αρχ. Ολυμπία’, η λειτουργία ειδικής τουριστικής σιδηροδρομικής γραμμής στον άξονα αυτό θα έχει συνδυασμένα και πολλαπλασιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία της Ηλείας».

 

Τι περιλαμβάνει το έργο της επέκτασης του Προαστιακού στην Κάτω Αχαΐα

Το έργο (υποέργα 1 και 2) συνολικού κόστους 5.360.402,58 ευρώ έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσα από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Δυτικής Ελλάδας και Φορέας Υλοποίησής του είναι ο ΟΣΕ ΑΕ.

Το συνολικό φυσικό αντικείμενο του έργου (υποέργα 1 και 2) αφορά στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής και των αποβάθρων, στην υφιστάμενη μετρική σιδηροδρομική γραμμή του Προαστιακού, στο τμήμα από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγίου Ανδρέα έως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κάτω Αχαΐας, συνολικού μήκους γραμμών 20,8 χλμ.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή και διαμόρφωση των στάσεων: Κεντρικός Σταθμός Άγιος Ανδρέας, Ανθείας, Άγιος Γεώργιος (Ιτιές), Παραλία Πατρών 25ης Μαρτίου, Τσαούση –Μιντιλόγλι, Βραχνέικα, Τσουκαλέικα, Αλισσός και Κάτω Αχαΐα. Σε κάθε στάση προβλέπεται η διαμόρφωση αποβάθρας συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής κεκλιμένων διαδρόμων πρόσβασης (ράμπες) των ατόμων με ειδικές ανάγκες και κινητικά προβλήματα, της τοποθέτησης στεγάστρων και εξοπλισμού (καθιστικούς πάγκους, κάδους απορριμμάτων, μπάρες στάθμευσης και ασφάλισης ποδηλάτων), και τον ηλεκτροφωτισμό.

Η υφιστάμενη σιδηροδρομική υποδομή πρόκειται να αναβαθμιστεί για τις ανάγκες της κυκλοφορίας και η ταχύτητα μελέτης για το τμήμα Αγ. Ανδρέας – Κ.Αχαΐα είναι 90km/h.

Προβλέπεται επίσης η ανακατασκευή ορισμένων ισόπεδων διαβάσεων με νέου τύπου από καουτσούκ (τύπου strail) ή οπλισμένο σκυρόδεμα με αντιολισθητική επιφάνεια

Μέρος του έργου αποτελεί και η ενίσχυση της λειτουργίας των τεχνικών της γραμμής και κυρίως η ενίσχυση των βάθρων της Γέφυρας Πείρου.

Τέλος, στο πλαίσιο του έργου θα γίνει προμήθεια και εγκατάσταση νέων Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) καθώς και αποκατάσταση της λειτουργίας υφιστάμενων ΑΣΙΔ στο μήκος του υπό αναβάθμιση τμήματος. Συνολικά θα γίνει εγκατάσταση ή επισκευή σε 32 συνολικά ΑΣΙΔ.