«Φέσια» 532 εκατ. ευρώ προκάλεσαν οι φόροι στα ΙΧ

Πριν ακόμη φθάσει στη Βουλή η επίμαχη διάταξη που ενεργοποιήσει το μέτρο της απόσυρσης ΙΧ νέα σενάρια για επιπλέον φόρους στα αυτοκίνητα έρχονται να προκαλέσουν «τρικυμία» σε μια «παγωμένη» αγορά που έχει στερήσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το κράτος.

teli kikloforiasΜάλιστα τα «φέσια» από τους ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να ξεπεράσουν τα 532 εκατ. ευρώ στα τέλη Μαρτίου που θα αναρτηθούν στο Taxisnet τα πρόστιμα για τα ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ οχήματα καθώς ήδη πάνω από 870.000 ιδιοκτήτες χρωστούν 252 εκατ. ευρώ από ανεξόφλητα Τέλη Κυκλοφορίας στα οποία θα προστεθούν και περίπου 280 εκατ. ευρώ από τα πρόστιμα. Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τι έχει να γίνει σε περίπτωση αύξησης της φορολογίας στην κτήση αλλά και στην χρήση…

Στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου εκτιμούν πως οι διαρροές περί νέων φόρων στον κλάδο θα προκαλέσει νέο «πάγωμα» στις πωλήσεις καθώς οι καταναλωτές που είχαν αποφασίσει να αποκτήσουν αυτοκίνητο θα περιμένουν μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο με ανυπολόγιστες συνέπειες για τον κλάδο αλλά και για τα δημόσια έσοδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia η φορολόγηση των αυτοκινήτων θα τεθεί στο τραπέζι από μηδενική βάση και θα εξεταστούν από τον αρχή όλοι οι φόροι που επιβάλλονται στην κτήση αλλά και στην χρήση.

Ωστόσο στελέχη από την αγορά αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σχετικά με την απόδοση της νέας φορολογίας καθώς εκτιμούν πως μπορεί τελικά να επιφέρουν τα αντίθετα από τα προσδοκόμενα αποτελέσματα στα έσοδα.

Ειδικότερα το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα έχει προταθεί από το οικονομικό επιτελείο ώστε να μπορέσουν να μειώσουν τα Τέλη Κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα αναμένεται να αυξήσει την τιμή στην αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης κατά 0,03 και 0,05 ευρώ αλλά σύμφωνα με τα λίτρα που καταναλώνονται στην Ελλάδα τα έσοδα θα ανέλθουν σε μόλις 161 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο για να καλυφθούν τα 550 εκατ. ευρώ που επιδιώκει το οικονομικό επιτελείο οι τιμές διάθεσης της αμίλυβδης και του πετρελαίου κίνησης θα πρέπει να αυξηθούν κατά 0,23 και 0,17 ευρώ αντίστοιχα…

Αν το οικονομικό επιτελείο αποφασίσει στις αυξήσεις αυτές τότε υπάρχει κίνδυνος να καταγραφεί μεγάλη μείωση στην κατανάλωση οπότε τα έσοδα θα καταρρεύσουν…

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα αναμένεται να κυμανθεί μετά 0,10 και 0,15 ευρώ ώστε να αντληθούν περίπου 300-350 εκατ. ευρώ και να μειωθεί ο κίνδυνος μεγάλης μείωσης της κατανάλωσης. Βέβαια στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η τιμή του αργού που ορίζει και την τελική τιμή διάθεσης η οποία αυτή την στιγμή κυμαίνεται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

Απόσυρση ΙΧ έως 31 Μαΐου αλλά με μειωμένο όφελος έως 50%

Εγκρίθηκε από την τρόικα η παράταση του μέτρου της απόσυρσης ΙΧ μέχρι τις 31 Μαΐου σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia και έως την Τρίτη αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η σχετική νομθετική ρύθμιση ώστε να ψηφιστεί.

Μετά το «πράσινο φως» που δόθηκε από την τρόικα το οικονομικό επιτελείο αμέσως κινητοποίησε τους μηχανισμούς ώστε σήμερα να έχει υπογραφεί η σχετική τροπολογία από τον Αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη και να προχωρήσει άμεσα στη Βουλή για ψήφιση. Η κατάθεση της σχετικής ρύθμισης δεν μπορεί να γίνει άμεσα καθώς εξαιτίας της ύπαρξης ποσών στην παράταση της απόσυρσης πρέπει να κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση.

Ωστόσο όπως είχε αποκαλύψει το Enikonomia το όφελος της απόσυρσης που περιλαμβάνει η τελική πρόταση του υπουργείου Οικονομικών είναι μειωμένο έως και 50% και έχει καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής το τέλος Μαΐου.

Το νέο όφελος της απόσυρσης αναμένεται να κυμαίνεται από 250 έως 1.460 ευρώ έναντι 300 έως 2.800 ευρώ που ίσχυε στην προηγούμενη απόσυρση.

Ειδικότερα το νέο όφελος της απόσυρσης θα κυμανθεί:

‘Εως 250 ευρώ από 300 ευρώ αν αγοράσει κανείς καινούριο αυτοκίνητο έως 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 6.000 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό μείωσης ανέρχεται σε 16,6%.

‘Εως 770 ευρώ από 960 ευρώ αν αποκτήσει κανείς καινούριο αυτοκίνητο από 901 μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 8.000 ευρώ. Το ποσοστό μείωσης ανέρχεται σε 19,79%.

‘Εως 1.320 ευρώ από 1.430 ευρώ αν αγοράσει κανείς αυτοκίνητο από 1.401 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι και 11.000 ευρώ. Το ποσοστό μείωσης ανέρχεται σε 9,5%.

‘Εως 1.400 ευρώ από 2.800 ευρώ αν αποκτήσει κανείς αυτοκίνητο από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι 14.000 ευρώ. Το ποσοστό μείωσης ανέρχεται σε 50%.

«Φέσι» 252 εκατ. ευρώ μόνο από τα Τέλη Κυκλοφορίας

Πάνω από 252 εκατ. ευρώ χρωστάνε στο Δημόσιο οι ιδιοκτήτες οχημάτων καθώς δεν έχουν καταβάλει τα Τέλη Κυκλοφορίας!

Ειδικότερα σύμφωνα με το έγγραφο που κατέθεσε στη Βουλή ο Τρύφωνας Αλεξιάδης με στοιχεία της 18ης Φεβρουαρίου 2016 οι οφειλές από τα Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονται σε 252.826.757,82 ευρώ.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Προϋπολογισμού τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας το 2016 ανήλθαν σε 1,071 δισ. ευρώ τα οποία καταβλήθηκαν από 3,7 εκατ. αυτοκίνητα.

Ο μέσος όρος των Τελών κυκλοφορίας ανά όχημα ανέρχεται σε 289,4 ευρώ.

Αν υπολογίσει κανείς πως τα χρέη στο κράτος από Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονται σε πάνω από 252 εκατ. ευρώ τότε πάνω από 870.000 ιδιοκτήτες οχημάτων δεν έχουν καταβάλει Τέλη Κυκλοφορίας!

Ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ οχήματα

Πάνω από 700.000 ιδιοκτήτες οχημάτων τα κυκλοφορούν ανασφάλιστα και χωρίς να έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και μέχρι τα τέλη Μαρτίου αναμένεται να τους έχουν αποσταλεί τα πρόστιμα.

Ωστόσο το πρόβλημα σύμφωνα με στελέχη της αγοράς δεν είναι λογιστική χρέωση των προστίμων στους κατόχους τους αλλά με ποιο τρόπο θα καταφέρει το οικονομικό επιτελείο να τα εισπράξει.

‘Οπως επισημαίνουν στο Enikonomia.gr στελέχη από τους κλάδους: «Οι εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που τα κινούν ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ είναι πολύ πιθανό να χρωστούν ήδη πάρα πολλά χρήματα στο κράτος. Η βεβαίωση νέων προστίμων δεν θα οφελήσει σε τίποτα καθώς είναι εξαιρετικά χαμηλό το ποσοστό που θα πληρώσει τα πρόστιμα με αποτέλεσμα το κράτος να εμφανίζει πως του χρωστούν οι παραβάτες ένα εξαιρετικά υψηλό ποσό το οποίο όμως θα παραμείνει “λογιστικό” και δεν πρόκειται να εισπραχθεί».

‘Οσον αφορά στον ακριβή αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως θα ξεπεράσουν τις 700.000 ενώ τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για περίπου 500.000 οχήματα.

‘Οπως και να έχει το ζήτημα τα έσοδα στην πρώτη περίπτωση, δηλαδή 700.000 οχήματα, αναμένεται να εμφανίσουν λογιστικά έσοδα 175 εκατ. ευρώ ενώ στην δεύτερη περίπτωση, 500.000 οχήματα, τα έσοδα αναμένεται να ανέλθουν σε 125 εκατ. ευρώ!

Πάντως ούτε το οικονομικό επιτελείο αλλά ούτε και τα στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως θα αντλήσουν έσοδα που κυμαίνονται μεταξύ 125 και 175 εκατ. ευρώ καθώς οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες είναι ήδη υπερχρεωμένοι και σύμφωνα με τον προϋπολογισμό τα έσοδα θα ανέλθουν στο 30% του συνόλου των προστίμων.

Δηλαδή σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού μόλις 180.000 από τους τουλάχιστον 800.000 ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων αναμένεται να πληρώσουν τα πρόστιμα ή 3 στους 10 παραβάτες!

‘Οσον αφορά στους ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν τα έχουν περάσει από ΚΤΕΟ υπολογίζονται σε περίπου 700.000 στους οποίους και θα επιβληθεί το πρόστιμο των 150 ευρώ.

Τα συνολικά έσοδα από τα πρόστιμα για τα ΚΤΕΟ αναμένεται να ξεπεράσουν τα 105 εκατ. ευρώ!

Επιπλέον έσοδα 114 εκατ. ευρώ από τα ΙΧ προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2016

Έσοδα 1,346 δισ. ευρώ από τα αυτοκίνητα προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2016 που κατατέθηκε στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί στις 5 Δεκεμβρίου τα οποία είναι αυξημένα κατά 114 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015.

Ειδικότερα τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται σε 1,087 δισ. ευρώ μειωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015 που ανήλθαν σε 1,089 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ο λόγος μείωση των εσόδων από τα Τέλη Κυκλοφορίας οφείλεται σε εκτίμηση για αύξηση κατάθεσης των πινακίδων κυκλοφορίας.

Τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης το 2016 υπολογίζονται σε 102 εκατ. ευρώ από 103 εκατ. ευρώ που προβλέπεται ότι θα ανέλθουν το 2015.

Η μείωση των εσόδων κατά 1 εκατ. ευρώ οφείλεται σε εκτίμηση για μικρή πτώση στις πωλήσεις καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Αμετάβλητα εμφανίζονται τα έσοδα από τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα το 2016 τα οποία το οικονομικό επιτελείο εκτιμά πως θα ανέλθουν σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα από το Φόρο Πολυτελείας (επιβάλλεται κατά τον εκτελωνισμό των αυτοκινήτων) υπολογίζονται ότι θα ανέλθουν σε 9 εκατ. ευρώ το 2016 έναντι 8 εκατ. ευρώ το 2015.

Σημαντικά είναι τα έσοδα που προβλέπει ο προϋπολογισμός 2016 από τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ αλλά και τα ανασφάλιστα καθώς για την επόμενη χρονιά υπολογίζεται ότι θα εισπραχθούν 61 εκατ. ευρώ (56 από ΚΤΕΟ και 5 από ανασφάλιστα) ωστόσο έκπληξη προκαλεί το γεγονός πως για το 2015 το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει πως θα έχει εισπράξει 55 εκατ. ευρώ (40 εκατ. ευρώ από τα ανασφάλιστα και 15 εκατ. ευρώ από τα ΚΤΕΟ)!

Τα συνολικά έσοδα από τους δύο κλάδους για το 2016 θα ανέλθουν σε 116 εκατ. ευρώ καθώς το 2015 δεν εισπράχθηκε ούτε ένα ευρώ!

Συνολικά ο προϋπολογισμός για το 2016 με υπολογισμένα τα έσοδα από τα ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ οχήματα προβλέπει έσοδα 1,346 δισ. ευρώ από τα αυτοκίνητα έναντι 1,232 δισ. ευρώ που αναμένεται να έχουν εισπραχθεί μέχρι τέλη του 2015. Δηλαδή τα έσοδα είναι αυξημένα κατά 114 εκατ. ευρώ.

Τέλος να επισημάνουμε πως στο προϋπολογισμό του 2016 υπάρχει και ο Κωδικός εσόδων με τίτλο «Τέλος Περιβαλλοντικής Επιβάρυνσης ΙΧ» χωρίς ωστόσο να υπάρχουν καταγεγραμμένα έσοδα για το 2016…

 

Υπέρογκο το κόστος των τσιπ στα αυτοκίνητα

Πάνω από 78 εκατ. ανέρχεται το κόστος απόκτησης μόνο των τσιπ για τα οχήματα που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr

Ειδικότερα όπως έχουμε δημοσιεύσει το σχέδιο τοποθέτησης τσιπ στα αυτοκίνητα αποτελεί «παλιά κολώνια» καθώς η πρόταση προήλθε από επιχειρηματία προς το οικονομικό επιτελείο το 2013.

Σύμφωνα με την συγκεκριμένη πρόταση το κόστος για την προμήθεια κάθε τσιπ ανέρχονταν στα 10 ευρώ ενώ ιδιαίτερα ακριβός ήταν και ο εξοπλισμός που αφορούσε στα μηχανήματα που θα έπρεπε να τοποθετηθούν στους δρόμους τα οποία θα «διαβάζουν» τα τσιπ των αυτοκινήτων.

enikonomia.gr