Φωτιά… στα δάση βάζει νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ

afthereta3Την μήνη περιβαλλοντικών οργανώσεων και της WWF έχει προκαλέσει το νομοσχέδιο «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα – Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» που συζητείται και προωθείται προς ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής αύριο, Παρασκευή και το Σάββατο 19 και 20 Δεκεμβρίου. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, πέραν των διατάξεων για την διαδικασία της εισφοράς σε γη και χρήμα, περιλαμβάνει (άρθρο 12-συμπληρώσεις δασικής νομοθεσίας) σειρά διατάξεων που φέρνουν τα πάνω-κάτω στην υφιστάμενη δασική νομοθεσία.
Η περιβαλλοντική οργάνωση WWF αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος βιάζεται-χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση- να περάσει το συγκεκριμένο νόμο στη Βουλή, με τον οποίο εξυπηρετούνται μικροσυμφέροντα και καταστρέφονται τα λιγοστά δάση που έχουν απομείνει.
Ήδη πάντως, το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου έχει προκαλέσει αρνητική δημοσιότητα, καθώς τρεις βουλευτές με τροπολογία που κατέθεσαν (στο πλαίσιο του προς ψήφιση νομοσχεδίου) ζητούν ούτε λίγο ούτε πολύ, εωσότου ολοκληρωθούν οι δασικοί χάρτες, να ανασταλούν τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα σε δάση, όπως και οι κατεδαφίσεις αυτών!
Ειδικότερα, οι βουλευτές του υπολοίπου Αττικής κ.κ. Γιώργος Βλάχος, Θανάσης Μπούρας (Νέα Δημοκρατία) και Βασίλης Οικονόμου (ανεξάρτητος) ζητούν να ανασταλεί «η βεβαίωση, εκτέλεση και είσπραξη προστίμων και εκδοθεισών διοικητικών πράξεων βάσει του νόμου 998/1979 για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων μέχρι την κύρωση των δασικών χαρτών». Δεδομένου ότι σήμερα δεν έχει κυρωθεί περισσότερο από το 2% των δασικών χαρτών σε όλη τη χώρα, γίνεται αντιληπτό ότι εάν ψηφιστεί η συγκεκριμένη τροπολογία οι επιπτώσεις θα είναι ολέθριες για τον ελληνικό δασικό πλούτο.
«Θύμα» τα δάση
Στο δια ταύτα, σύμφωνα με την εκστρατεία ενημέρωσης που έχει ξεκινήσει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF, με τη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Περιβάλλοντος:
– Διευκολύνονται οι αποχαρακτηρισμοί δασών και δασικών εκτάσεων, και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, βάσει αδημοσίευτων εγγράφων που κατά την ημερομηνία σύνταξής τους είχαν μόνο πληροφοριακό χαρακτήρα. Η περιβαλλοντική οργάνωση αναφέρεται στην δεύτερη παράγραφο του άρθρου 12 σύμφωνα με την οποία, «εάν ο χαρακτηρισμός μίας περιοχής ή τμήματος επιφανείας γης έχει γίνει με έγγραφα πληροφοριακού χαρακτήρα του αρμοδίου δασάρχη ή του διευθυντή δασών που εκδόθηκαν μετά την 11η Ιουνίου 1975, χωρίς να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη ενδικοφανής διαδικασία του άρθρου 14 του νόμου 998/1979, θεωρείται τελεσίδικος και ο χαρακτήρας της έκτασης δεν επανεξετάζεται». Την ενδικοφανή διαδικασία κατά του χαρακτηρισμού μίας έκτασης μπορεί να κινήσει με αίτηση όποιος έχει έννομο συμφέρον ή και αυτεπάγγελτα ο αρμόδιος δασάρχης, σύμφωνα με το νόμο.
– Καταργείται η υποχρέωση αναδάσωσης καμένου, ή άλλως κατεστραμμένου δάσους και δασικής έκτασης, αν μέσα σε μία πενταετία «αποδεικνύεται το ανέφικτον της πραγματοποιήσεως της αναδασώσεως». Με τον τρόπο αυτό, δίνεται κίνητρο για καταπάτηση, οικοδόμηση, επανειλημμένους εμπρησμούς, εκχέρσωση και εκτεταμένες επεμβάσεις σε κατεστραμμένα δάση και δασικές εκτάσεις, καθώς τότε διευκολύνεται η απόδειξη αυτή. Και αυτό δεδομένου ότι, για παράδειγμα τα ελατοδάση δεν είναι δυνατόν να αναδασωθούν μέσα σε πέντε χρόνια. Ο λόγος για την παράγραφο 3 του άρθρου 12 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου -αντικαθιστά την παράγραφο 2 του άρθρου 44 του ν.998/1979 –που προβλέπει την άρση της αναδάσωσης έκτασης, εφόσον μετά την πάροδο πενταετίας από την κήρυξη αυτής (σήμ.: ως αναδασωτέας) αποδεικνύεται το ανέφικτο της πραγματοποίησης της αναδάσωσης.
– Νομιμοποιούνται πρόσφατες (έως το 2007) παράνομες εκχερσώσεις φρυγανικών και άλλων δασικών εκτάσεων, έναντι ενός ανταλλάγματος που το ΥΠΕΚΑ επέλεξε να ονομάσει «περιβαλλοντικό ισοζύγιο». Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 1987 έως το 2007 περίπου εννέα εκατ. στρέμματα δασών, δασικών εκτάσεων και χαμηλών εκτάσεων βλάστησης έγιναν γεωργικές. Τα παραπάνω προβλέπει η παράγραφος 4 του άρθρου 12 του νομοσχεδίου βάσει της οποίας: «προτείνεται χάριν της προαγωγής της εθνικής οικονομίας και της στήριξης του πρωτογενούς τομέα, η συνέχιση της γεωργικής εκμετάλλευσης δασικού χαρακτήρα εκτάσεων, που είχαν εκχερσωθεί χωρίς άδεια μετά τη θέση σε ισχύ του Συντάγματος και έως την 7η Μαρτίου 2007 (τότε ξεκίνησε η αεροφωτογράφιση του συνόλου της χώρας από την ΕΚΧΑ).
– Αποχαρακτηρίζεται οριστικά και διευκολύνεται η παραχώρηση της κυριότητας εκτάσεων που απώλεσαν τον δασικό τους χαρακτήρα πριν το 1975, με υποτυπωδώς νομιμοφανείς διαδικασίες, ακόμα και αν είναι δυνατή η αναδάσωσή τους ή διατηρούν τον δασικό τους χαρακτήρα. Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 12 του νομοσχεδίου, οι κάτοχοι των παραπάνω εκτάσεων υποχρεούνται “στην καταβολή χρηματικού ανταλλάγματος για την απώλεια του φυσικού αγαθού από την αλλαγή χρήσης της έκτασης για να αναδασωθεί ή να δασωθεί αντίστοιχη έκταση κατά την έννοια του θετικού περιβαλλοντικού ισοζυγίου».
– Επιτρέπεται σαρωτικά και δίχως τις ελάχιστες προστατευτικές εγγυήσεις, η επέκταση λατομείων ακόμα και σε αναδασωτέες εκτάσεις, σε περιφέρειες όπου εκτελούνται μεγάλα έργα και δεν έχουν καθοριστεί λατομικές ζώνες. Πρόκειται για την παράγραφο 7 του άρθρου 12.
– Νομιμοποιούνται και αυθαίρετες εγκαταστάσεις κέντρων περιβαλλοντικής ενημέρωσης, ναοί, και «εγκαταστάσεις πολιτιστικού χαρακτήρα (γιατί όχι, ακόμα και κέντρα διασκέδασης) όπως σχολιάζει η WWF. Πράγματι, σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 12, «επιτρέπεται η συνέχιση της λειτουργίας των παραπάνω εγκαταστάσεων με την προϋπόθεση ότι θα λάβουν έγκριση επέμβασης, έγκριση περιβαλλοντικών όρων ή βεβαίωση απαλλαγής από περιβαλλοντική αδειοδότηση».
– Καταργείται στην ουσία η ιδιότητα και ο ρόλος των δασικών χαρτών ως μέσου προστασίας και οριστικής αποτύπωσης της δασικής γης. Και αυτό επειδή, όπως αναφέρει η οργάνωση, επιτρέπεται η αναμόρφωση του δασικού χάρτη «με τη διαγραφή εκτάσεων, οι οποίες συνεπεία πράξεων αρμοδίων οργάνων δεν υπάγονται ή θα πάψουν να υπάγονται στη δασική νομοθεσία και των εκτάσεων που εσφαλμένα αποτυπώθηκαν και συμπεριλήφθηκαν σε αυτόν κατά την κατάρτισή του». Πρόκειται για την παράγραφο 9 του άρθρου 12 που αναφέρει ότι «η δασοβιοκοινότητα ως οικοσύστημα αποτελεί δυναμική κατάσταση η οποία μεταβάλλεται. Ο δασικός χάρτης απεικονίζει τις εκτάσεις στις οποίες ισχύουν και εφαρμόζονται οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Συνεπώς, κατ’ εφαρμογή των προβλεπόμενων, σ’ αυτές τις διατάξεις, μπορεί να εκδίδονται πράξεις βάσει των οποίων εκτάσεις παύουν να υπάγονται στο προστατευτικό πλαίσιο της δασικής νομοθεσίας. […] «παρέχεται η δυνατότητα τροποποίησης του δασικού χάρτη και μετά την κύρωσή του, με την απεικόνιση των πράξεων της διοίκησης, προκειμένου ο δασικός χάρτης να ανταποκρίνεται στη θεσμική πραγματικότητα».
Τι απαντά το υπουργείο Περιβάλλοντος
Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος που κλήθηκαν από το Capital.gr να σχολιάσουν τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αναφέρουν τα εξής.
«Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στηρίζονται στις παρατηρήσεις που επισημάνθηκαν στο πλαίσιο αρμόδιων επιτροπών της Βουλής τόσο για το νομοσχέδιο που αφορά την εισφορά σε γη και χρήμα όσο και για το νόμο 4280/2014 που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο» σημειώνουν.
Σχετικά με τη ρύθμιση για την αναδάσωση, αναφέρουν ότι «ήδη ο νόμος 998/1979 περιέχει πρόβλεψη για το ανέφικτον της πραγματοίησης αναδάσωσης ύστερα από την πάροδο πενταετίας. Δεν δημιουργούμε, λοιπόν, νέα διάταξη, αλλά επαναδιατυπώνουμε την υφιστάμενη ώστε να κρίνεται το ανέφικτο της υλοποίησης αναδάσωσης που δεν αφορά παρά μόνον τις βραχώδεις εκτάσεις».
Για τη νομιμοποίηση των παράνομων εκχερσώσεων, σημειώνουν: «Η εκχέρσωση παραμένει μόνον εάν αυτές οι εκτάσεις καλλιεργούνται, μιας και η αγροτική παραγωγή αποτελεί λόγο δημοσίου συμφέροντος. Στις εκτάσεις αυτές βρίσκονται σήμερα ελαιώνες και αμπελώνες. Τι θα έπρεπε να κάνει το υπουργείο Περιβάλλοντος; Να «ξηλώσει» τις αγροτικές αυτές εκτάσεις σε μία περίοδο που η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα είναι το ζητούμενο;»
Αναφορικά με τους δασικούς χάρτες, διευκρινίζουν ότι η παράγραφος 9 του άρθρου 12 καταρτίστηκε προκειμένου «μετά την κύρωση του δασικού χάρτη να μπορούν να αναγνωριστούν πράξεις διοίκησης βάσει των οποίων οι χρήσεις έχουν αλλάξει. Και για να αντιμετωπίσουμε περιπτώσεις, όπως της πλατείας Πεντέλης η οποία είναι δασική και αναδασωτέα έκταση, σύμφωνα με τους δασικούς χάρτες που έχουν δημιουργηθεί αλλά δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί.»
Τέλος, σημειώνουν ότι προσβλέπουν στην άμεση ψήφισή του νομοσχεδίου προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η έκπτωση 20% στα ποσά εισφοράς σε χρήμα και η αύξηση -σε συνολικά 108- των δόσεων αποπληρωμής.
Για την κοινή… πρωτοβουλία των τριών βουλευτών από το ΥΠΕΚΑ σημειώνουν ότι στόχος παραμένει η συνολική αντιμετώπιση με σαφή κριτήρια των οικισμών αυθαιρέτων.

capital.gr